دیدگاه ها : "پاسخ به سوالات"

  1. محمد مرداد ۲۸, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    با سلام و خسته نباشید
    فایل اکسلی دارم ک شامل ۳۷۰ شیت هستش .ک محتویات این شیت ها مربوط به چند شخص.حالا میخوام یک شیت درست کنم و و اطلاعاتی که مربوط به یک شخص مورد نظر هستش رو تو شیت جدید داشته باشم .البته اطلاعات کامل خیر .اطلاعاتی ک مربوط به سلول هایی ک قیمت تو اونا درج شده ….ممنون میشم راهنمایی کنید …. مشکل بزرگی برام ….
    فایل نمونه هم ضمیمه سوالم میکنم
    مچکرم.

  2. افسانه مرداد ۲۴, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام
    من یک جدول دارم که در یک ستون آن تاریخ های تولد به صورت ۱۳۵۴ بطور مثال میباشد حالا باید به صورت ۵۴ تبدیل شود و ۱۳ از ابتدای همه آنها حذف شود لطفا راهنمایی فرمایید

    • Omid Motamedi مرداد ۲۵, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      میتونید از تابع right استفاده کنید
      برای مثال اگر در سلول a2 عدد ۱۳۵۴ ثبت شده بود، حاصل تابع right(a2,2 برابر با ۵۴ است.
      (البته میتونید از دستور text to column هم استفاده کنید)

  3. حسن مرداد ۲۴, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام بر اساتید
    من یک چند روزی هست رو مسئله یوزر باکس و نحوه ماکزیمایز و مینیمایز کردن و هم زمان کلیه ی کنترل ها و لیست باکس ها و دکمه ها به هنگام ماکزیمایز تغییر کنه
    البته به این کار دست پیدا کردم ولی مشکلی که هست هنگام ماکزیمایز متن و اسم دکمه ها و پیج ها جابه جا میشه و از کادر خارج میشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. مهدی مرداد ۲۴, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام میخوام با Conditional Formatting در یک ستون که حاوی تعدادی از کلمات هست و یکی از اون کلمات زیاد تکرار شده رو رنگی کنم

    • Omid Motamedi مرداد ۲۵, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      میتونید ستونتون را انتخاب کنید از تب home قسمت conditional formatting بخش hilgiht cell rules حالت text contain را انتخاب کنید و در پنجره باز شده کلمه مد نظرتون را وارد کنید.

  5. سجاد ساکی مرداد ۲۲, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام . من سه تا سلول دارم. در سلول اولی به عنوان مثال سجاد نوشتم(c10) در سلول دوم(f15)فرمول نوشتم که (f15=c10) در سلول سوم( L15) میخوام یه فرمولی بدم که با توجه به F15 آدرس سلول اولی C10 رو برای من بنویسه/ کسی از دوستان میتونه کمک کنه؟

    • Omid Motamedi مرداد ۲۳, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      در صورتی که از اکسل ۲۰۱۶ استفاده مکیکنی، میتونی از فرمول زیر استفاده کنی.
      =formulatext(f15)

  6. منیره مرداد ۲۲, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام
    ۱٫ در اکسل چگونه می شود کلمه سید را همراه با اسم فرد از فامیل جدا کرد؟
    ۲٫ در اکسل چگونه می توان اسم های دو قسمتی را از فامیل جدا کرد مثل محمد حسن احمدی و یا سید محمد حسن احمدی!؟
    ۳٫ در اکسل چگونه می شود اسم ها را بر اساس جنسیت جدا کرد؟ جداسازی اسامی زنانه از مردانه؟ و در این مورد هم مشکل اسم های دو قسمتی وجود دارد

    • Omid Motamedi مرداد ۲۲, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      با سلام
      در حالت عمومی بهتر است بین اسم و فامیل از علامتی مثل ویرگول استفاده نمود تا برای جدا سازی اسم و فامیل، در دستور text to column ویرگول را معیار قرار دهیم. در غیر این صورت در اسمهای دو قسمتی به مشکل خواهید خورد.
      اما در خصوص سید، به دلیل استثنا بودن؛ میتوان عبارت سید (واژه سید و به دنبال آن یک فاصله) را با واژه سید (واژه سید بدون ثبت فاصله) جایگزین نمود تا فاصله بین سید و اسم از بین برود سپس برای جدا سازی فاصله را مبنا قرار دهید.

  7. Sh مرداد ۱۹, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم وقتی در اکسل ازروی داده های یک جدول یک نمودار رو ترسیم کردم ،چطورمیتونم زمینه اون نمودار رو رنکی کنم بصورتیکه مثلا زمینه نمودار ازرنج صفر تا٣(براساس داده های ستون نمودار )زردباشه و ازرنج ٣ تا۶قرمز و ازرنج ۶تا١٢ سبزباشه؟ لطفا منو راهنمایی بفرمایین متشکرم

    • Omid Motamedi مرداد ۲۱, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      این کار از طریق conditional formating قابل انجام است، به گونه ای که باید پس زمینه نمودار no fill باشد و برای سلولهای پشت نمودار conditional formatting تعریف نمود.

  8. AHMAD مرداد ۴, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    slm man bare exel ye formol mikham ke zarbe 2add ro be zarib haye 500 va 0000 dar biyare
    masaln zarbe 2add beshe 2333 beshe 2500 ya 2700 beshe 3000
    emkanesh has?

    • Omid Motamedi مرداد ۴, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      میتونی از تابع mround به صورت زیر استفاده کنی.
      =mround(a1,500

  9. امین تیر ۳۱, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    با عرض سلام و خدا قوت به شما
    من ی نمودار خطی میخوامرسم کنم و داده هم ماهانه هست به مدت سی سال یعنی ۳۶۰ داده اما میخوام محور افقی به صورت سال تقسیم شده باشه اما نمیتونم یا کلا ماه نشو میده یا ۳۰ داده اول ممنون راهنمایی کنید

    • Omid Motamedi مرداد ۲, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      بعد از این که نمودارت را رسم کردی، ستون ماهها را پاک کن و به جای آنها عدد سال را وارد کن، فقط عدد سال را برای ماه فروردین هر سال وارد کن و سایر ماهها را خالی بزار.

  10. ali haseli تیر ۲۷, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام وقت بخیر یه فایل اکسل درست کردم با تابع if ه می خوام عدد اگر بزرگتر از ۱۵۰۰ بود ضرب در ۳% شود اگر و اگر کوچکتر بود ضرب در ۴% شود
    مشکل اینه که می خوام عدد اگر بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ بود ضرب در ۲ % شود .
    تابعی که نوشتم به این شکل هستش
    =IF([@aa]<۱۵۰۰؛([@aa]*3%)+[@aa]؛([@aa]*4%)+[@aa])
    می شه راهنمایی کنید که باید چطوری بنویسم
    با تشکر

    • Omid Motamedi تیر ۲۷, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      در این حالت باید از حالت ایف تو در تو به صورت زیر استفاده کنی.
      =IF(@AA<۱۵۰۰,۰٫۴,IF(AA<۲۰۰۰,۰٫۳,۰٫۲))*AA

  11. مسلم تیر ۱۸, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام
    یه فایل اکسل با ۴ ستون شماره وجود داره آیا تابعی هست که بشه تعریف کرد از هر کدوم از ستون ها تعداد خاصی از عدد رو برداره و تو یه فایل دیگه قرار بده ؟ مثلا از ستون اول ۱۰ شماره از ستون دوم ۲۰ شماره از ستون سوم ۳۵ شماره و از ستون چهارم ۵۰ شماره برداره و تو یه Sheet دیگه ثبت کنه.

    • Omid Motamedi تیر ۱۸, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      با سلام
      بدین منظور روشهای متفاوتی وجود داره
      مثل برنامه نویسی ویژوئال بیسیک یا استفاده از تابع index یا استفاده از تابع vlookup

  12. محمد تیر ۱۵, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام میخواستم ببینم امکانش هست که ردیف یک ستون خاص رو با فرمول مشخص کرد. مثلا یک سلول رو جوری انتخاب کنیم که ردیفش با فرمول مشخص بشه مثلا (۱۲×۲)d یا(d(a2×۳ که عدد داخل پرانتز بشه شماره ردیف مورد نظر و ستون d باشه

    • Omid Motamedi تیر ۱۶, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      بله
      میتونید از تابع indirect استفاده کنید.
      indirect(“d”&3*a2

    • Omid Motamedi تیر ۱۶, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام بهترین روش برای پاسخ گویی به این نیاز استفاده از ادرس دهی غیر مستقیم با استفاده از تابع indirect است
      میتونید از تابع indirect استفاده کنید.
      indirect(“d”&3*a2

  13. مجید تیر ۱۴, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام،من یک اکسل ساختم و بعد تبدیلش کردم به صفحه وب(htm)حالا میخوام از توی مرورگر هم بشه یک سلول رو تغییر داد تا خروجی‌ها عوض بشه
    یعنی یک سلول خاص باز باشه تا بعد تبدیلش به htm هم بشه تغییرش داد
    لطفا راهنماییم کنید

    • مجید تیر ۱۵, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      من از هرجایی که تونستم پرسیدم،کسی یاد نداشت،توروخدا اگه میدونید بگید

  14. محمدرضا تیر ۱۴, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام
    یه فایل اکسلی حقوق دارم که در قسمت مالیات حقوق در بعضی مواقع برای یکسری افراد مالیات متعلق به فرد منفی می شود که از مالیات معاف است .می خوام راهنماییم کنید که چطور می تونم عملیاتی انجام دهم که عدد منفی در این قسمت به صفر تبدیل شود یا به عبارتی عدد مالیاتم بزرگتر یا مساوی صفر قرار گیرد
    با تشکر از شما

    • Omid Motamedi تیر ۱۴, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      بدین منظور کافیه از تابع
      if
      استفاده کنید.
      =if(a1<۰,۰,a1*0.1)

  15. اکسل تیر ۷, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام روز بخیر در اکسل ۲۰۰۷ من برای اینکه از صفحه عکس بگیرم کنار علامت کپی فلش کوچیک نیست که کپی تو پیکچر رو بزنم لطفا راهنمایی کنید. متشکرم

    • Omid Motamedi تیر ۷, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      روز بخیر، متوجه سوالتون دقیق نشدم. اگر هدفتون عکس گرفتن از اکسل و انتقال به جای دیگر است میتونید از صفحه کلید کلید Print Scrin را بزنید یا از ابزار Sniping Tools ویندوز استفاده کنید.
      اگر منظورتون ایجاد تصویر در محیط اکسل است میتونید غلاوه بر روش های فوق از دستور camra هم استفاده کنی (باید به لیست دستورات اکسل اضافه کنید) ولی اگر بخواهید حالت تصویر لینک شده با سلولها ایجاد کنی باید ابتدا سلول ها را انتخاب کنی، سپس آنها را کپی کنید و بعد از تب Home قسمت پیست، حالت Linked Picture را انتخاب کنید.

  16. فرزانه تیر ۴, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام
    من روزانه با یه فایل چند هزار ردیفه کار میکنم که در یکی از ستونهاش (محتویات تکسته) باید اتوفیل انجام بدم، ولی مجبورم دونه دونه برم رو ردیف های مشابه کرزر رو بکشم، راهی هست که کل ستون رو بگیرم و ردیف های مشابه رو اتوفیل کنه؟
    این مساله خیلی وقت میگیره،لطفا راهنماییم کنید.
    سپاس

    • Omid Motamedi تیر ۷, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      بله، زمانی که بر روی سلول مد نظر رفتید علامت موس را بر گوشه سمت چپ آن سلول ببرید تا علامت موس به صورت بعلاوه سیاه رنگ در بیاید، سپس با دو بار کلیک کردن بر روی آن، فرمول تا انتهای ستون (بر اساس ستون قبلی) اعمال خواهد شد.
      در روش دوم میتونید کل محدوده را انتخاب کنید، سپس در یک سلول فرمول را وارد نموده و به جای enter از کلید ctrl+enter استفاده نمایید.

  17. سمانه تیر ۲, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام میخوام بدونم توی محاسبه حقوق و دستمزد با اکسل مثلا میخوام جمع دستمزد روزانه رو بزنم توی کتاب اموزشی من نوشته
    ویلوکاپ؛۳J;سایر این کلمه سایر مربوط به کجا میشه یه توضیح میخواستم

    • Omid Motamedi تیر ۳, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      سوال خیلی کلی است
      من نمیدونم کتابتون چی هست ولی میتونید آموزش vlookup را در بخش فرمولهای سایت جست و جو کنید.

  18. میلاد تیر ۱, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام
    من دو ستون اکسل دارم. در ستون A شماره تماسها و در ستون B نام و نام خانوادگی است.
    چطور می شود کاری کرد که محتویات ستونهای A,B یک در میان در یک سلول زیر هم قرار گیرند؟
    مثلا
    B1
    A1
    B2
    A2
    .
    .
    .
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • Omid Motamedi تیر ۳, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      روش راحت تر برای این کار استفاده از کد ماکرو است ولی میتونید فرمول زیر را در سلول c1 ثبت کنید و برای سلولهای زیرین اعمال کنید تا نتیجه مد نظر حاصل یابد.
      =INDEX(A:B,QUOTIENT(ROW(),2)+1,MOD(ROW()-1,2)+1)

  19. زادسیرجان خرداد ۲۸, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    با سلام و عرض ادب
    بنده می خواست مطلبی را به اطلاع شما برسانم و از صحت آن اطمینان حاصل کنم.
    جسارتا هزینه آموزشی که در لینک زیر که برای شما ارسال می کنم ۸۱۰۰۰ تومان می باشد یا ۸۱۰۰ تومان؟؟؟؟؟؟
    به نظر شما منطقی است که برای ۵۰ دقیقه آموزش هزینه ای که دریافت می شود ۸۱۰۰۰ تومان باشد؟ از آنجایی که بقیه آموزش هایی که در سایت بودند هزینه ی معقول تر و منطقی تری داشتند و حدود ۱۰۰۰۰ تومان بودند من خواستم مطلب را از شما جویا شوم
    http://www.excelengineer.ir/product/power-view/

    • Omid Motamedi خرداد ۲۸, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      روز بر شما خوش
      هزینه برابر با ۸۱ هزار تومان است، با توجه به موضوع آموزش داده شده (از نظر به روز بودن) و زمان آموزش که برابر با ۵۰ دقیقه میباشد، به نظر منتقی می‌آید با در نظر گرفتن این موضوع که همین دوره در جاهای دیگر با هزینه بالاتری برگزار میشود.

  20. یاسین خرداد ۲۸, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام اساتید محترم
    لطفا عکس زیر را باز کنید و بعد توضیحات را بخونید
    http://s9.picofile.com/file/8298079250/Untitled_2.jpg

    میخوام وقتی توی ستون A چیزی مینویسم تمام ستون هایی که قرمز کردم اتوماتیک یک ردیف با همین متنایی که توی عکس داخلشون هست بهشون اضافه بشه و ستون سبز رنگ G با نام sku اتوماتیک یدونه به آخر عددش اضافه بشه مثلا p1017 – p1018 و ستون سبز O با نام images هم به آخر عددش همونطوری اضافه بشه ولی با این تفاوت که میبینید عددش قبل کلمه .jpg هست.

    پیشاپیش تشکر بابت پاسخی که میدید .

    • Omid Motamedi خرداد ۲۸, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      باید از ترکیب تابع if و توابع متنی استفاده کنید
      اگر سلول A در آن ردیف خالی بود، چیزی نشون نده اگر خالی نبود مقدار سلول بالایی را یکی اضافه کن انتها

  21. محمد حیدری خرداد ۲۴, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    .با سلام بنده یک فایل ارسال اطلاعات به بانک را داشتم که چند وقت است در ماژول این فایل خطا حاصل میشود ممنون میشوم جهت رفع این خطا بنده را یاری فرمایید.
    لینک خطا
    http://s9.picofile.com/file/8297729126/1.JPG
    http://s8.picofile.com/file/8297729168/Capture.JPG

    • Omid Motamedi خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      روزتون به خیر
      مشکل اصلی از متغیر StrtPath است که باید شامل آدرس یک فایل اکسل باشد. ولی با توجه به مقادیر ثبت شده درون سلولهای f7 و f6 ممکن است این آدرس معتبر نباشد و منجر به خطای پیش رو شود.لذا مسیری که ادرس متغیر strtpath ادرس میدهد را باز بینی کنید.

  22. رضا آبادانی خرداد ۲۳, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام .
    با آرزوی قبولی طاعات و عبادات
    متنی را در اکسل کپی کرده ام . در تعدادی از سلول ها به انداره یک اسپیس ار ابتدا فاصله افتاده و تک تک بایستی این فاصله را از بین ببرم . آیا راهی برای از بین بردن یک باره این فاصله در کلیه سلول ها وجود دارد.

    • Omid Motamedi خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      روز بر شما خوش
      بله، از تابع Trim استفاده کنید

  23. یاسر خرداد ۲۰, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام
    سوالی داشتم:
    فایل اکسلی دارم که کلی هایپرلینک در داخل آن می باشد.با کپی کردن فایل در یک مکان دیگر لینک ها بهم می خورد باید چکار کنم که با جابجایی فایل لینکهایش برقرار باشد.؟

    با تشکر

    • Omid Motamedi خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      حتمال زیاد منظورتون در یک سیستم دیگر می باشد (چرا که با تغییر دادن مکان فایل اکسل، لینکهای داخلی آن تغییر نخواهد کرد) و این امر هم به خاطر نبودن آدرس های داده شده در سیستم جدید است.

  24. داود خرداد ۲۰, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام یک فایل دارم که از فرمول vlockup استفاده کردم فقط میخام جوابی که به من میده اخرین اطلاعات باشه یعنی در یک شیت یکسری اطلاعات مشابه در تاریخهای مختلف دارم زمانی که در شیت جواب از فرمول بالا بازخوانی میکنم آخرین اطلاعات را برام بیاره -ممنون

  25. حامد منوچهری خرداد ۱۹, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    با سلام
    چطور میتونیم کاری کنیم که با تغییر تاریخ سند تاریخ درون سلول هم تغییر کند.
    من فایلی دارم مانند گزارش روزانه که هر روز تاریخ فایل تغییر میکنه.حالا میخوام با تغییر تاریخ فایل به طور اتوماتیک تاریخ درون یکی از سلولها هم تغییر کنه.یعنی سلول لینک بشه به نام فایل
    اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    • Omid Motamedi خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      میتونی از فرمول زیر استفاده کنی
      =REPLACE(REPLACE(CELL(“filename”,A1),1,FIND(“[“,CELL(“filename”,A1))-1,””),FIND(“]”,REPLACE(CELL(“filename”,A1),1,FIND(“[“,CELL(“filename”,A1))-1,””)),100,””)

  26. عمران مبارکی خرداد ۱۳, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام
    در سربرگ HOME دستور FIND & SELECT با آیکن دوربین موجود می باشد.
    سوال: چگونه می توانم از قابلیت جستجوی دقیق FIND & SELECT در داخل سلول جدول استفاده کنم؟ در واقع بدون مراجعه به سربرگ HOME و فعال کردن FIND & SELECT از سربرگ ، یک سلول (کادر) در جدول را مشخص کنم که هر چیزی جستجو کنم مثل همین قابلیت FIND & SELECT در داخل کادر مشخص شده پیدا کند

    • Omid Motamedi خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      برای این درخواستتون نیاز است از کد vba استفاده کنید و دستور find را در کد vba خودتون تکرار کنید و نحوه ارائه خروجی را متناسب با نیازتون تنظیم کنید.

  27. شهرام احمدی اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام
    چطور میتونم در اکسل یک عدد را وارد کرد و روبروی آن مقدار با توجه به عدد ظاهر شود مثلا a1=1 و روبروی a1 عدد ۱۰۰ نوشته شده حال در یک سلول دیگر اگر عدد ۱ وارد شد جلو آن عدد ۱۰۰ نمایش داده شود

    • عمران مبارکی خرداد ۱۳, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      با سلام
      از تابع VOLOOKAP استفاده کن

    • Omid Motamedi خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام درون سلول b1 از دستور if به صورت زیر استفاده کنید.
      if(a1=1,100,0

  28. سیب اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    با سلام
    من فایلی دارم با ۳۱ شیت (ایام یک ماه)و در هر روز(شیت)اطلاعات روزانه ۵۸ نوع کالا به تفکیک زمان و مکان ثبت شده.

    سوال:
    چطور میتونم در شیت ۳۲ مجموع اطلاعات روزانه ۵۸ نوع کالا رو به تفکیک زمان و مکان داشته باشم.آدرس دهی خانه به خانه واسه این همه شیت خیلی سخته.اگر میشه راهنماییم کنید.
    ممنون

    • seeb اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      http://www.excelengineer.ir/%d8%a2%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%af%d9%87%db%8c-%d8%b3%d9%87-%d8%a8%d8%b9%d8%af%db%8c/

      سلام خودم جوابش رو پیدا کردم تو سایت-قسمت فرمول سه بعدی
      ممنون از اطلاعات مفیدتون

    • Omid Motamedi خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      بهترین روش استفاده از ابزار power query است که با توجه به تازگی موضوع ممکن است با آن راحت نباشی
      روش دوم که میتونه کمکت کنه استفاده از pivot table است که بهتره از نسخه قدیمی ان و pivot table wizard جهت چسبوندن چند جدول به هم استفاده کنید
      فرمول نویسی و دستور consolidae هم میتونه بهتون کمک کنه

  29. اکبریه اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام یک کویریquri از طریق وب ساختم که الان اعلام میکنه که ادرس رو پیدا نمیکنه کجای اکسل رو باید تنطیم کنم به غیر از پروپرتیس و لینکها چون همه رو چک کردم درست بود در ضمن همین برنامه بدون هیچگونه تغییری روی یک سیستم دیگه با افیس ۲۰۱۳ کار میکنه

    • Omid Motamedi خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      نسخه افیس شما چند است؟
      کوئری را با ابزار پاور کوئری ایجاد کردید؟!

  30. مریم اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    با سلام
    دوستان کسی میدونه چطور میتونم مثلا ۱۰ تا عدد بزرگتر بین یکسری داده رو پیدا کنم؟ یا از بین یه سری داده… هرچی عدد بزرگتر از یه عدد خاص هست رو پیدا کنم؟؟؟
    ممنون

    • Omid Motamedi خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      بله
      چند روش وجود دارد که ساده ترین آنها استفاده از دستور conditional formatting است که در قسمت highlight cell rules آن میتونید این کار را بکنی.

  31. امیر فروردین ۲۳, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام دوستان من یک فاکتور فروش دارم با اکسل که خوب کار میکنه فقط مشکل اینجاست که نام ر مشتری رو که فیلتر میکنم در هنگام چاپ چند بار چاپ میشه چون چند مورد خرید کرده و در هر سطر اسمش میاد ایا راهی هست که هر اسمی رو که فیلتر میکنم و در محدوده ای از فیلتر که فقط اون اسم تکرار شده قط یکبار یک جا ان اسم رو کپی کنه تا در فاکتور نیاره؟

    • Omid Motamedi خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

      سلام
      بله این کار ممکن است و با استفاده از فرمول قابل انجام است ولی در یک ترفند پیشنهاد میکنم با استفاده از کاندیشنال فرمتینگ یا فرمت سل، رنگ متن ثبت شده درون آن سلول را به رنگ پس زمینه در بیاورید.

  32. Omid Motamedi فروردین ۲۲, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    آموزش جامع این روش در لینک ذیل آورده شده است.
    http://www.excelengineer.ir/lookup2/

  33. مولائی فروردین ۱۷, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    فقط می توانم از این راهنمائی شما تشکر کنم
    و شما را در خواست کنم در طراحی یک برنامه
    به این شکل
    که روزانه یک سری اطلاعات وارد کنم که در آخر جمع خالص بدهد و در پایان ماه گزارش گیری کند
    بابت این همکاری شما حاضرم هزینه هم پرداخت کنم با تشکر از شما
    ۰۹۱۰۰۱۶۱۳۹۴

  34. یوسفان فروردین ۱۱, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

    سلام خسته نباشید … سوال من یک فرم اکسل دارم که در یک ستون اول تاریخ شمسی و ستون دومساعت ورود بار و در ستون سوم تاریخ تخلیه و ستون چهارم ساعت تخلیه نوشته شده … میخوام این ستون ها از هم کم بشه و محدوده زمان تخت تهخلیه بار (به ساعت ) برام در بیاد مثلا ۷۲ ساعت طول کشیده بار تخلیه بشه… ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  35. rezayavar اسفند ۱۷, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام جناب معتمدی ممنونم از رسیدگی و جواب حضرتعالی
    سوال اول رو مجدد بنویسم : مثلا در یک فایل در حال تایپ هستی مثل ارزاق وقتی لوبیا رو میزنی اگه قبلا زده باشی کلمه لوبیا رو خودش میاره حالا همین کار در شیت دیگری در صورتی که هنوز هیچ چیزی تایپ نکردی به محض تایپ اگر در شیتهای دیگه بود بیاره
    در مورد دوم اگه میشه ماگرو مربوطه رو برام بزارید اگه زحمت نیست
    خاطر نشان کنم در همان جایی که پاسخ داده بودید وارد شدم ولی از من نام و ایمیل میخواست مجدد از همین طریق عمل کردم عذر خواهم .
    متشکرم

    • Omid Motamedi اسفند ۱۸, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام
      پاسخ سوال اولتون خیر است

      برای سوال دو میتونید با استفاده از فرمول دهی هم این کار را بنید به این صورت که در شیت دوم سلول a1 فرمول ذیل را وارد کنید.
      =sheet1!a1
      و بعد فرمول را برای بقیه اعمال کنید.

  36. علی110 اسفند ۱۶, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام. من میخوام اندازه یک سلول خاص رو بدون تغییر کردن بقیه سلولها انجام بدم .
    آیا همچین چیزی میشه؟

    • Omid Motamedi اسفند ۱۷, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام
      در حالت عادی خیر و شما قادر هستید اندازه یک ستون یا ردیف را تغییر دهید نه یک سلول را ولی شما قادر خواهید بود با استفاده از ابزار merge cell دو سلول را با یکدیگر ادغام نمایید

  37. Reza اسفند ۱۵, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده در محل کارم با فایل های اکسل سروکار دارم که شامل عدد هستند و نیاز به ایجاد یک ماکرو دارم با شرایط زیر :
    ۱ – زمانی که اقدام به جستجو میکنم اگر عدد جستجو شده در اون فایل باشه نشون بده و همزمان اون سلول رو رنگی کنه ( مثلا آبی )
    ۲- اگر به صورت اتفاقی اون عددی که جستجو میکنم دو بار در اون فایل موجود باشه اون دو عدد مشابه رو به یک رنگ دیگه در بیاره (مثلا قرمز )
    با تشکر از سایت مفیدتون

    • Omid Motamedi اسفند ۱۷, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام
      برای استفاده از ماکرو استفاده از دستورات
      for each
      و
      active region
      میتونی این کار ا انجام بدی ولی بهتره که از دستور findاستفاده کنیدو find all را برای جست و جو بزنی و سلولها انتخاب شده را به رنگ دلخواه در بیاری

  38. rezayavar اسفند ۱۴, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام
    دوسوال دارم
    ۱- برای اینکه در شیتهای هم تراز و عین هم زدن کلمات تکراری رو خود اکسل بیاره چی رو باید تنظیم کنم
    ۲- ایا در یک شیت در حال کار یک اطلاعات اولیه رو بدیم بعد در یک شیت دیگه هم اینسرت (Insert)کنه و هم اون اطلاعات رو در اون شیت اضافه کنه

    • Omid Motamedi اسفند ۱۵, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام
      سوال اولتون را متوجه نشدم ولی در جواب سوال دوم باید بگم که این کار با فرمول یک طرفه قابل انجام است (همیشه در یک شیت وارد میکنی درد یگری هم ثبت میشه) و با ماکرو دو طرفه قابل انجام است.

  39. B.M اسفند ۱۱, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    ایول.ممنونم از جواب سریع و خوبتون.واقعا مرسی

  40. B.M اسفند ۱۱, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام.وقت بخیر.من یه فایل اکسل دارم که چندین ستون داره و من میخوام از ستون کد اتوبوس و ساعت شروع تخلف و ستون ساعت پایان تخلف یه گزارش نموداری تهیه کنم که مثلا بیشترین تخلفات صبح بوده یا شب و هر کد چقدر تخلف داشته.یعنی با نمودار نشون بده.این اطلاعاتم حدود دوهزارتا(۲۰۰۰) کد متخلف و یا تکراری هستش توی تاریخ های مختلف.مثلا از اول شهریور ماه ۹۵ تا ۲۵ اسفند ۹۵٫نمودارو که اضافه میکنم فیلدا همه توو هم توو هم میشن و اطلاعات واضح نیستن. و نمیدونم چجوری کنار نمودار اطلاعاتی رو برای واضح تر شدن درک نمودار وارد کنم.
    امکانش هست راهنماییم کنید؟
    ممنون میشم

    • Omid Motamedi اسفند ۱۱, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام
      پیشنهاد میکنم ابتدا طول روزتون را به ۸ (یا تعداد دیگر) بازه زمانی تقسیم کنید، برای مثال ۸ صبح تا ۱۱ صبح، ۱۱ صبح تا ۲ ظهر و…. سپس با استفاده از تابع countifs مشخص کنید در هر بازه چه تعداد تخلف رخ داده است، سپس نمودار مربوط به تعداد تخلف در هر بازه را به صورت ۸ محور ستونی رسم کنید. (نمودار برای تعیین زمان های پر تخلف)

      برای تعیین تعداد خطاهای هر کد، نمایش ۲۰۰۰ رکورد بر روی نمودار هیچ خروجی مناسبی نمیدهد، بهتر است در این حالت تعداد ۱۰ کد را همزمان بر روی نمودار نمایش دهید و سایر کدها را به صورت اسکورول قرار دهید.

  41. محمد مهدی اسفند ۱۰, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام میخواستم از یک سری نمران میانگین بگیرم بدون در نظر گرفتن بزرگترین نمره و کوچکترین نمره فرمول و نحوه محاسبش چطوریه؟ ممنون

    • Omid Motamedi اسفند ۱۱, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام
      در این خصوص تابعی در اکسل وجود نداره ولی میتونید با استفاده از تعریف میانگین که برابر است با جمع نمرات تقسیم بر تعداد نمرات به صورت دستی این کار را انجام دهید.
      برای مثال اگر داده در ستون ای ثبت شده باشند، فرمول زیر میتواند کمکتان کند.
      =(sum(A:A)-MIN(A:A)-MAX(A:A))/(count(A:A)-2)

  42. سمانه اسفند ۱۰, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام من یه فایل اکسل دارم که یکی از ستون هاش یه Drop-down List هست می خوام ستون کناریش هم یه لیست وابسته به ستون قبلیش باشه به طور مثال اگه در ردیف سوم از ستون اول شهر تهران انتخاب شد در ردیف متناظر اون در ستون دوم فقط نام شهرستان های تهران نمایش داده بشه.برای یک ردیف به راحتی میشه این کار رو انجام داد ولی اینکه کل ستون دوم به این صورت بشه راه حلی براش پیدا نکردم خواهش میکنم راهنماییم کنید.باتشکر

    • Omid Motamedi اسفند ۱۱, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام
      به منظور ساخت لیست وابسته باید لیست استانها را در یک ردیف جدا ثبت کنید و تمامی شهرهای هر استانرا زیر نام استان بنویسید و سپس از قسمت name box سلولهای مربوط به شهرهای هر استان را جداگانه انتخاب کنید وبرای آنها اسم استان را قرار دهید.
      بعد از تکمیل نامگذاری، ستون دوم مد نظرت که میخواهی لیست وابسته را ایجاد کنی، انتخاب نموده و در قسمت data validation حالت list، در قسمت surce، از تابع indirect استفاده نموده و ادرس سلول کناری را به عنوان ورودی آن تابع ثبت کرده .

  43. mahdi اسفند ۶, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام ، ایا امکان اینکه در اکسل (ماکرو) حلقه بنویسیم که داده را از سلول خاصی بگیره و با شرط اینکه سلول دیگه ای به صفر برسه خاتمه پیدا کنه؟؟؟ (البته این را هم بگم که مابین سلول اول (داده) تا سلولی که میخام به صفر برسه یک عالمه فرمول تو شیت اکسل نوشتم)
    ممنون میشم اگه کمک کنید، واقعا گیرم😞

    • Omid Motamedi اسفند ۷, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      با سلام
      بله، شما میتوانید از دستورات حلقه همچون for,loop و… در ماکرو استفاده کنید، البته صرفا در صورت ادیت کردن آن وگر نه در حالت ضبط ماکرو امکان ایجاد حلقه وجود نداره.

  44. حبیب اسفند ۴, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام .خسته نباشید
    استادمون ازم خواسته سری فوریه رو با تابع f(x)=x .و xبین ۱ و -۱ باشد در اکسل بسازم
    متاسفانه چیز زیادی درمورد فرمول نویسی در اکسل نمیدونم
    لطفا راهنماییم کنید

  45. حسن اسفند ۲, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام
    بنده چند تا worksheet دارم که تو هرکدوم لیستی از شرکتها و مبالغ بدهکاری شون به شرکت ماهست
    میخوام یه لیس تمقایسه ای ماهانه انجام بدم بطوری که مثلا شرکت A در ۱۲ ماه گذشته نوسانات بدهی ش به ما چطور بوده
    ولی از اونجایی که لیست شرکتها تو worksheet ها زیاد و در بعضی از موارد بالا و پایین وبدون ترتیب آورده شده
    چطور میتونم بجای اینکه یکی یکی اسم شرکتها رو چک کنم با فرمولی یا روشی مبالغ مثلا شرکت A رو که مربوط به خودش هست تو ۱۲ماه از worksheet های دیگه استخراج کنم و در مقابل شرکت A قراربدم؟؟؟

    • Omid Motamedi اسفند ۳, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام
      نحوه ثبت اطلاعات به چه صورت است؟
      آیا هر شیت بیان کننده ماه خاصی است یا این که اطلاعات مربوط به ماه بدهی در قسمت ستون در هر شیت آورده شده است؟

  46. هــــــادی بهمن ۲۸, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    باسلام
    ممنون از سایت خوبتون .
    من یک فاکتور فروش درست کردم و میخوام با وارد کردن کد هر محصول در هر ستون مشخصات محصول از قبیل ( نام کالا- مقدار – ابعاد – قیمت واحد – قیمت کل ) که در یک شیت دیگر تهیه کرده ام وارد فاکتور مورد نظر بشه .
    باید از چه تابعی استفاده کرد ؟؟
    ترکیبی باید درست کرد ؟؟
    ممنون میشم اگه یه راهنمایی کامل بکنید و همراه با توضیح فرمولشم برام بنویسید.

    • Omid Motamedi بهمن ۳۰, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام و روز بخیر، بدین منظور کافیه از تابع VLookup یا از ترکیب توابع Match و INDEX استفاده کنید به گونه ای که کد محصول را در شیت کناری جست و جو کند و در هر بار یکی از ویژگی ها را استخراج نماید.

  47. زهرا بهمن ۲۸, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام
    شرمنده چطور میتونم آخرین عدد یک ستون رو در سلول شیت دیگر کپی کنم یعنی به اون سلول ی دستوری وارد کنم که برابر آخرین عدد یک ستون از شیت دیگر بشه؟

    • Omid Motamedi بهمن ۲۸, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام
      فرض کنید میخواهید اخرین سلول در ستون a در شیتی به نام Data Base را در شیت دیگری پیدا کنید، کافیه از فمول زیر استفاده کنید.
      index(‘data base”!A:A,counta(‘data base’!A:A

  48. سامی بهمن ۲۸, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    ممنون از سایت خوبتون.
    اگر بخواهم در تابع IF شرط بذارم که اعداد زوج باشند چکار باید بکنم؟

    • Omid Motamedi بهمن ۲۸, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام
      خواهش میکنم
      میتونید از تابع iseven استفاده کنید، این تابع یک ورودی دریافت میکند و مشخص میکند آیا ان ورودی زوج است یا نه و خروجی همواره True یا False است

  49. امیر بهمن ۲۸, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    با سلام
    می خواهم در اکسل یه سری اعداد وارد کنم که اگه عدد تکراری بود از تکراری بودن آن جلوگیری کند مثلا در کل ستون B عدد تکراری نداشته باشیم
    من از فرمول زیر استفاده می کنم اما هر عددی که وارد می کنم پیغام ارور می دهد ممنون می شم راهنمائی کنید
    فرمول:
    COUNTIF(B:B;B1)=1=

    • Omid Motamedi بهمن ۲۸, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      با سلام
      راه حل درست است ولی ممکن است ورودی دوم فرمولتون غلط باشد، برای ورودی دوم بعد از رفتن ب ه قسمت datavalidation چک کنید ببینید چه سلولی فعال است، (در قسمت name manager) اسم هر سلولی که انجا نوشته شده بود را باید در تابع به عنوان دومین ورودی ثبت کنید.

  50. عزتی بهمن ۲۶, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    با سلام و خسته نباشید. ما یه فایل اکسل داریم که یه سری شماره سند داره من مخوام بدونم روشی هست که ما بفهمیم چه شماره ای وارد نشده یا جا افتاده
    با شکر

    • Omid Motamedi بهمن ۲۶, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      با سلام
      بله، در صورتی که لیست شماره اسناد را ثبت نمایید با استفاده از تابع countif میتونید چک کنید هر کدوم چند بار تکرار شده، طبیعتا اسنادی که تعداد تکرارشون صفر باشد، تکرار نشده اند.

  51. saleh بهمن ۲۶, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام. وقتی در سربرگ Review روی protect sheet کلیک می کنیم و بعضی از سل ها رو قفل می کنیم، در سربرگ Data ، قسمت Sort & filter ، فیلتر(Filter) غیر فعال می شود. آیا راهی وجود دارد که بتوان فیلتر را فعال کرد؟ ممنون میشم اگه کسی راهنمایی کنه

    • Omid Motamedi بهمن ۲۶, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام
      بله، بعد از کلیک کردن بر روی دستور پروتکت، تیک حالت فیلتر را بزنید این عمل بعد از پروتکت کردن قابل انجام خواهد شد.

  52. saleh بهمن ۲۶, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام. با تشکر از همه عزیزانی که بنده رو در چند سوال قبلی راهنمایی کردند یک مشکل اساسی دیگه مونده که هنوز حل نشده: وقتی در سربرگ Review روی protect sheet کلیک می کنیم و بعضی از سل ها رو قفل می کنیم، در سربرگ Data ، قسمت Sort & filter ، فیلتر(Filter) غیر فعال می شود. آیا راهی وجود دارد که بتوان فیلتر را فعال کرد؟ ممنون میشم اگه کسی راهنمایی کنه

    • Omid Motamedi بهمن ۲۶, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام
      بله، بعد از کلیک کردن بر روی دستور پروتکت، تیک حالت فیلتر را بزنید این عمل بعد از پروتکت کردن قابل انجام خواهد شد.

  53. کمال بهمن ۲۴, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام…من در محل کارم هر روز اسامی افراد حاضر رو به همراه شماره شناسایی و محل کار وارد میکنم میخواهم به محض نوشتن نام یا نام خانوادگی شماره شناسایی و محل کار در سلول ظاهر شود چکار کنم…ممنون میشم از راهنماییت

    • admin بهمن ۲۵, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      با سلام
      بدین منظور باید زا تابع vlookup یا ترکیب تابع match و index استفاده کنید

  54. عزیزی بهمن ۱۵, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام وخسته نباشیذ
    تو اکسل ۲۰۱۶ power view در قسمت insert نمی باشد و هر کاری می کنم از قسمت addin نصب نمیشه لطفا راهنماییم کنید
    باتشکر عزیزی

    • admin بهمن ۱۵, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام
      در اکسل۲۰۱۶ باید از قسمت Add ins، حالت come add ins این افزونه را اضافه نموده و سپس از قسمت file-option-customize ribbon ان را به یکی از تبهای اکسل اضافه نمود.

  55. عرفان عسگری بهمن ۱۴, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    دوستان عزیز سلام
    من یک فایلی رو برای شیفت های کاری خودم در داروخانه درست کردم که آمار در آمد هامو بصورت روزانه و ماهیانه و سالیانه بهم بده
    حالا همه چی درسته فقط یک مورد رو میخوام انجام بدم که بلد نیستم
    این فایل یک فیلد تاریخ داره که داخلش تاریخ شیفتهامو نوشتم
    حالا میخوام این اکسل خودش برای من بطور خودکار با توجه به تاریخ ها محاسبه کنه که در هر ماه چقد درآمد داشتم و عدد مربوط به درآمد اون ماه رو در شیت دومی که ایجاد کردم بنویسه

    لینک فایلی که ساختم

    https://drive.google.com/open?id=0B-bKbGc8SgygNmIteF9WTVJFMGc

    ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید

    • admin بهمن ۱۵, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      با توجه به این که تاریخ ورودی میلادی است و تاریخ مد نظر برای گزارش شمسی، ابتدا باید با استفاده از افزونه جلالی این تاریخها را تبدیل به تاریخ شمسی بکنی بعد از تابع Sumifs استفاده نمایید.
      البته بهتون پیشنهاد میکنم برای این گزارش بهتره از Pivot Table استفاده نمایید.

      • عرفان عسگری بهمن ۱۷, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

        دوست عزیز ممنون از راهنماییتون…چون برای ساخت این فایل از اکس ۲۰۱۶ استفاده کردم تاریخها تماما شمسی هست….اما نحوه استفاده از این دستوری که میفرمایید رو بلد نیستم…مجددا میخواستم یاد آوری کنم…هدف من اینه که خود اکسل مخوجه بشه مثلا از ۱ ابان تا ۳۰ ابان من چقد درءمد داشتم و اون رو در فیلد مربوطه بنویسه بدون این که من بخوام بهش بگم که کدوم خانه هارو باهم جمع کنه و فقط بوسیله تاریخ و اتوماتیک وار این کارو انجام بده

  56. khalil بهمن ۱۱, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام من تو اکسل وقتی یک ستون رو حذف میکنم حاشیه کنار ستون مجاور هم حذف میشه(منظورم خطی هست که بین دو ستون مشترکه) مشکل از چیه؟ با تشکر از شما

    • admin بهمن ۱۵, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام این موضوع بهنحوه تعریف border دارد.

  57. فاضل دی ۲۸, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    با سلام
    من یک شیت بانک اطلاعاتی دارم و یک شیت کارتکس و میخام به محض این که در شیت کارتس به محض این که کد مشتری زدم بتمام اطلاعات او رو نمایش دهد هر چند بار که تکرار شده باشد.
    مثلا
    در شیت بانک اطلاعاتی من نام – تاریخ – کد مشتری است
    در شیت کارتکس – میخام به محض این که کد مشتری زدیم هر چند بار در شیت بانک اطلاعاتی وارد کردیم مثلا تاریخ نمایش دهد من با vlookup نوشتم ولی متاسفانه vlookup مشکلی که دارد به محض رسیدن به اولین داده از یک مشتری دیگر پیدا نمکند
    ممنون میشم کمکم کنید یا شماره تماس بدهید تلفنی توضیح بدهم ۰۹۱۷۸۲۵۷۷۱۸

    • admin دی ۲۸, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      یکی از مشکلات وی لوک اپ اینه که همیشه اولین رکورد را پیدا میکنه و برای رفع آن باید از توابع آرایه ای استفاده کرد یا این که تغییرات جزئی در دیتا های اولیه ایجاد نمود به این صورت که دردیتا بیس اصلی در یک ستون دیگر با استفاده از Countif شماره تکرار ان رکورد را بنویسید، برای مثال کالای a اگر سه بار تکرار شده است جلوی اولین تکرار نوشته شود a1 جلوی دومین تکرار نوشته شود a2 و جلوی سومین تکرار نوشته شود a3 و بعد از آن با استفاده از Vlokkup بر روی این ستون جست و جو را انجام دهید.

  58. الناز دی ۲۰, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام وقتتون بخیر،
    من یه فایل با ستون های نام کالا، ورودی،خروجی و موجودی
    که ورودی رو منهای خروجی میکنم تا در ورودی نمایش بده
    اما تحلیل این قسمت برام مشکله که میخوام ورودی مثلا ۱۰ تا مقدار بعدی که وارد میشه با ۱۰ تای قبل تو همین سلول جمع بشه و حاصل جمع با کم شدن از خروجی در موجودی نمایش داده بشه چیکار میتونم بکنم؟
    یعنی مقدار قبلی سلول با مقدار جدید جمع بشه و من دستی این جمع و انجام ندم.

    • admin دی ۲۵, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام و روز بخیر
      نوع تعریف شما برای ورودی اشتباه است، در واقع این ستونی که شما الان ادارید جمع ورودی ها و جمع حروجی ها است، پیشنهاد میکنم در شیتی جدا گانه ورودی ها و خروجی ها را ثبت کنید، به این صورت که اگر ۲ عدد کالای A امروز وارد شد در آن شیت بنویسید کالای A دو عدد ورودی (سه ستون نام کالا، تعداد و فرایند و در صورت لزوم تاریخ و سایر اطلاعات) در روز دیگر اگر کالای A 10 عدد وارد شد، در رکورد جدید ثبت نمایید کالای A 10 عدد ورودی و در روز دیگر اگر ۳ عدد از کالای A خارج شد، ثبت نماید کالای A، ۳ عدد خروجی بدین صورت لیست تمامی ورودی ها و وخروجی ها ثبت می شود، سپس در شیتی که قصد دارید گزارش گیری کنید کافی است اسامی کالاها را ثبت نموده و جمع ورودی و خروجی ها را با استفاده از تابع Sumifs محاسبه نمایید.

  59. پویا دی ۲۰, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    چه جوری توی سناریو منجر مثلا برای ۳ متغیر که برای هر کدوم یک سری داده وجود داره به صورت خودکار خوذش همه این داده ها رو به ترتیب برای هر متغیر اختصاص بده و سناری های جدید ایجاد کنه

    • admin دی ۲۵, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      برای این روش باید از برنامه نویسی VBA استفاده نمایید.

      • پویا بهمن ۲, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

        میشه لطفا بفرمایین چه طور و یک مثال ساده حل شده بزنین چون می دونم اگه راهی هم وجود داشته باشه همینه ولی چه طورشه که نمی دونم.

        • admin بهمن ۱۵, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

          کافی است یک بار با استفاده از رکورد ماکرو نحوه وارد کردن سناریو را ضبط نموده سپس با استفاده از ادیت کردن ماکرو آن ماکرو را ادیت نموده و با استفاده از حلقه چند بار این کار را برای حالات مختلف تکرار کنید.

  60. babak دی ۱۷, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    با سلام
    من میخاستم همه ورودی های مربوط به یک سلول اکسل رو در یک ستون دیگر جمع کنم. یعنی به یک سلول متغیر هرچند تا ورودی که وارد شود ورودی های قبلی از بین نرفته و در یک ستون دیگر جمع شوند.
    ممنون میشم اگر پاسخ کاربردی ارایه شود.
    متشکرم

    • admin دی ۱۸, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      با سلام
      سوالتون برایم واضح نیست، منظورتون از ورودی یک سلول چیه؟ پارامترهای ورودی در فرمول ان سلول مد نظر است؟
      اگر ممکنه با یک مثال کامل توضیح بدید منظورتون را.

      • بابک دی ۱۹, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

        ددر واقع من میخاهم یک فاکتور فروش درست کنم. که در آن مقدار فروخته شده از هر کالا که در یک سلول مشخص وارد می شود. این مقادیر با هر فروش عوض می شوند باید همه شان در یک ستون دیگر به عنوان مقادیر فروخته شده جمع شوند. پس در واقع ورودی های یک سلول تعداد زیادی عدد می باشد که میخاهم این عددها رو در یک ستون دیگر جمع بشه. ممنونم

        • admin دی ۱۹, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

          اشتباه شما این است که جمع را به صورت دستی استفاده میکنید، برای جمع کردن میزان فروش یک کالا میتوانی از تابع sumif استفاده کنی که تنها سه ورودی نیاز دارد و با تغییر اسم کالا، حاصل جمع نیز تغییر میکند.
          برای مثال در ستون a اسم کالا و در ستون B میزان فروش آورده شده است؛ تابع sumifs(a:a,”kala a”,B:B به شما جمع فروش از kala a را میدهد.

  61. غفاری دی ۷, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    باسلام و احترامدر اکسل، برای ثابت نگهداشتن سرستونهایی که merge شده چگونه باید عمل کرد؟ وقتی از سربرگ view گزینه freeze row را انتخاب میکنم فقط سطر اول را ثابت نگه میدارد درصورتیکه بعضی از سلولها با سطر دوم merge شده است.                                                                               باتشکر، منتظر راهنمایی شما هستم.

    • admin دی ۸, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      با سلام
      سلولی که میخواهید ردیفهای بالای آن و ستونهای قبل از آن ثابت نگهداشته شوند را انتخاب نمایید و از تب view قسمت Freeze حالت Freeze Pane را انتخاب نمایید.

  62. saman دی ۱, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام خسته نباشید.میخوام تو یه ستون در اکسل شماره هارو تغییر بدم مثال شماره ١ بشود١۴۵٠ بعد هرچی شماره ٢ هست بشود ١۴۵١ هر چی شماره ٣ هست بشود ١۴۵٢ همینجور به بعد ممنون میشم کمکم کنید

    • admin دی ۴, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام
      کافیه درون یک سلول بنویسید ۱۴۵۰، سپس آن سلول را کپی نموده و محدوده اعداد را انتخاب کرده و بعد از راست کلیک کردن، گزینه Paste Spacial را انتخاب کرده و در پنجره باز شده از قسمت دوم حالت add را انتخاب نموده تا به تمامی اعداد مقدار ۱۴۵۰ اضافه شود

  63. آریا آذر ۱۴, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلامیه مشکل با اکسل دارم من میخوام فرمول بزنم;VLOOKUP(D1=طبیعتا بعد از این باید بره به بخش دوم فرمول ( و table array رو بخواد ) ولی نمیرهالبته در مورد تمام فرمول ها همین اوضاع صدق میکنه

    • admin دی ۴, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام
      احتمالا شما کاراکتر جدا کننده را اشتباه میزنید، در بعضی از سیستمها با وارد کردن ,، در بعضی دیگر با وارد کردن ; و …. بیانگر جدا کننده ورودیها در اکسل است که نوع جدا کننده را اکسل از مسیر
      control panel-region-aditional seting-list seperator میخواند

  64. جهانگیر آذر ۲, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام دوستان عزیزیه سوال داشتممن یه برنامه ای رو تو VBAرو از اینترنت پیدا کردم که به طور خودکار شیت تولید میکنهفقط میخواستم به این یه قسمت اضافه کنم که بتونه از شیت اول یه چیز مشخص و تو همه شیت ها کپی کنه اگه میشه راهنماییم کنیناین هم همون کد هستشSub addsheet()For i = 2 To 20Dim newsheetSet newsheet = Sheets.Add(After:=Sheets(Worksheets.Count), Count:=1, Type:=xlWorksheet)Sheets(“sheet1”).Select(newsheet.Name = Cells(i, 1Next iEnd Sub

    • admin دی ۴, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

      سلام
      برای تولید کردن شیت به صورت خودکار، نیاز به vba نیست و کلید میانبر Shift+f11 این کار را برای شما انجام میدهد ولی اگر میخواهید قسمتی از شیت را کپی کنید نیاز به Vba است که کد زیر میتونه کمکتون کنه

      sheets(“name sheet mad nazar”).range(“a1:a10”).copy
      sheets(“name sheet mad nazar”).past

  65. اكبرفخري شهریور ۲۶, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام

  66. اكبرفخري شهریور ۲۶, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام. اگر بخواهيم يك مقدار موجود در يك سلول از يك فايل اكسل به سلول فايل ديگري انتقال داده شود وپس از هر تغيير در سلول اول در سلول دوم نيز ظاهر شود چه فرمولي مي توانيم بنويسيم .با تشكر

  67. محمد اسفندیاری شهریور ۳, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام . من به تازگی قصد دارم برنامه ای بنویسم برای این کار احتیاج دارم بین اکسل و اکسس که بانک اطلاعاتی من هست یک رابطه خاص برقرار کنم . از اونجا که فکر میکنم شما  به اکسل بسیار وارد هستید فکر کردم از شما کمک بگیرم . هرچی سعی کردم کسی نتونست بهم کمک کنه . اگه ممکنه یک آدرس ایمیل یا ID تلگرام بهم بدین تا بتونم چند سوال ازتون بپرسم . خواهش می کنم آخه بدجور گیرکردم .

  68. fateme تیر ۹, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سایت خوبیه به عبارتی عالیه

  69. fateme تیر ۹, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    سلام میخواستم با اکسل نسبت هایه مالی رو محاسبه کنم،میشه کمکم کنید

  70. محمود علیزاده فروردین ۲۹, ۱۳۹۵ پاسخ دادن

    عالی بود موفق باشید

  71. yd آذر ۲, ۱۳۹۴ پاسخ دادن

    نحوه شماره گذاری صفحات در اکسل ؟؟؟؟

    • admin دی ۱۳, ۱۳۹۴ پاسخ دادن

      شما میتوانید از مسیر Page layout، قسمت Print Title تب Header/Footer وارد شده و در قسمت Custom Footer عبارت

  72. آزادی شهریور ۱۸, ۱۳۹۴ پاسخ دادن

    با سلام ببخشید من در اکسل  یک سری اطلاعات به همراه شماره چک و تاریخ مربوطه دارم .میخواستم هر وقت تاریخ هر کدام از چک ها که برسه اکسل پیغام و هشدار بده ممنون میشم اگه کمکم کنید.

    • admin آبان ۲۵, ۱۳۹۴ پاسخ دادن

      در حالت عادی محیط اکسل هیچ‌گونه هشداری را به‌صورت پیغام به کاربر نمی‌دهد، مگر اینکه در محیط VBE کدی برای این کار نوشته شود که کد آن بسیار ساده است و در آن از دستور MSGbox برای نمایش پیغام استفاده می‌شود ولی اگر بخواهید در محیط اکسل این کار را انجام دهید، با کاندیشنال فرمتینگ میتوانید از اکسل بخواهید که چک‌هایی که زمان سررسید آن‌ها فرارسیده است را با رنگ دیگری نمایش دهد و یا اینکه با استفاده از فرمول نویسی در قسمتی دیگر چکها را به ترتیب زمان تا سررسید مرتب نماید.

  73. مریم فروردین ۲۲, ۱۳۹۴ پاسخ دادن

    سلام .با تشکر از سایت خوبتون. در دستور vlookup  اگر بخواهیم به مقادیر بعدی دست پیدا کنیم به چه شکل است.توضیحاً اینکه این دستور فقط اولین رکورد جستجو را بر می گرداند.با تشکر. اگر لطف کنید با یک فایل راهنما من را راهنمایی کنید بسیار سپاسگذارم

    • admin آبان ۲۵, ۱۳۹۴ پاسخ دادن

      در این حالت تابه lookup و vlookup کارایی خود را از دست می دهند و شما باید از تابع index و smal استفاده کنید آن هم حالت آرایه ای آن به صورت زیر.
      فرض کنید لیست اسامی در ستون a و در محدوده ی a1:a50 وجود داشته باشند و اطلاعات مد نظر شما، در ستون b قرار داشته باشد. حال اگر مقدار چاپ شده در ستون b برای دومین Ali را بخواهید می‌توانید از فرمول زیر استفاده نمایید( لازم به ذکر است که این فرمول از نوع آرایه ای بوده و در انتهای آن به جای Enter، باید دکمه های Ctrl و Shift نگهداشته شوند و سپس Enter را زده )

      index($a$1:$a$50;small(if($a$1:$a$50=”ALI”;small($a$1:$a$50);3);1)

  74. علی رضا بهمن ۱۳, ۱۳۹۳ پاسخ دادن

    سلاماز کجا میتونم برای فایل اکسلم رمز بزارم؟

    • admin آبان ۲۵, ۱۳۹۴ پاسخ دادن

      سلام اگر بخواهید برای کل فایل اکسل رمز قرار دهید باید از مسیر
      File-Info-protect workbook- encrypt with password
      اقدام نمایید و اگر بخواهید فقط برای جلوگیری از تغییرات درون فایلتان رمز قرار دهید، از مسیر زیر اقدام کنید
      Review- protect worksheet

  75. مینا بهمن ۸, ۱۳۹۳ پاسخ دادن

    تابعی هست که باهاش بتونم جایگشت های اماری را انجام بدم؟تابع fact را بلدم

    • ahmad بهمن ۹, ۱۳۹۳ پاسخ دادن

      تابع combin برای محاسبه حالت ترکیب استفاده میشه، برای ترتیبم یه تابع داریم که یادم نیس

      • admin آبان ۲۵, ۱۳۹۴ پاسخ دادن

        برای انجام محاسبات احتمالی چهار تابع با نامهای Fact, Combine, CombinA و Permutوجود دارد،
        تابع Fact تنها یک ورودی دریافت می کند و مقدار فاکتوریل آن را حساب می نماید.
        تابع Permut برای محاسب ترتیب m شی از n شی به کار می رود
        تابع Combin برای محاسبه ترکیب m شی از n شی به کار می رود
        و تابع CombinA برای محاسبه ترکیب n-1 از n m-1 شی به کار بوده

  76. رضا دی ۱۶, ۱۳۹۳ پاسخ دادن

    سلاممن یک فایل اکسل 2013 دارم که بعضی از ویژگیهاش روی اکسلهای پایین تر عمل نمی‌کند.چه طوری می‌تونم مسکل را رفع کنم.اگر ممکنه در مورد رفع این مشکل توضیح بدید

    • admin دی ۱۷, ۱۳۹۳ پاسخ دادن

      در اکسل 2013 از مسیر زیر می‌توان چک نمود که فایل طراحی شده با نسخه‌های قدیمی اکسل سازگاری دارد یا خیر
       File -> Info -> Check for Issues ->Check Compatibility

  77. مسعود آذر ۱۴, ۱۳۹۳ پاسخ دادن

    سلام

    پنجره VBE دراگ کردم و محکم به سمت راست صفحه زدم .اما احنمالا ضربه شدید بود چون ناپدید شده است الان چند ساعته دنبالش می گردم نمی نونم بهش دسترسی داشته باشم.اگر چه در فهرست پنجره های باز هست اما در اختیار من قرار نمی گیرد.

    با تشکر
    مسعود

    • admin آذر ۱۴, ۱۳۹۳ پاسخ دادن

      سلام
      اگر این کار را بر روی خود محیط VBE انجام داده‌اید، یک بار دیگه اکسل را ببندید و باز کنید و با استفاده از Alt+f11 وارد محیط VBE شوید ولی اگر بر روی پنجره‌های باز شده در محیط VBE این کار را انجام دادید از کلیدهای میانبر زیر استفاده نمایید.

      F7 برای آوردن Code Window
      Ctrl + R برای Project Windoe
      Ctrl+G برای Imidaite Window
      F4 برای Properties Window

      لازم به ذکر است که این ویژگی دراگ کردن و زدن به دیواره‌های چپ، راست و بالا مخصوص ویندوز 7 و 8 می‌باشد و در ویندوز XP عمل نخواهد کرد.

  78. صادق آبان ۲۴, ۱۳۹۳ پاسخ دادن

    سلام
    چطور میتونم فرمت اعداد را بر روی نمودارهام فارسی بکنم؟

ارسال دیدگاه