صفحه اصلی / پاسخ به سوالات

۹۹ دبدگاه ها

  1. سلام
    چطور میتونم در اکسل یک عدد را وارد کرد و روبروی آن مقدار با توجه به عدد ظاهر شود مثلا a1=1 و روبروی a1 عدد ۱۰۰ نوشته شده حال در یک سلول دیگر اگر عدد ۱ وارد شد جلو آن عدد ۱۰۰ نمایش داده شود

  2. با سلام
    من فایلی دارم با ۳۱ شیت (ایام یک ماه)و در هر روز(شیت)اطلاعات روزانه ۵۸ نوع کالا به تفکیک زمان و مکان ثبت شده.

    سوال:
    چطور میتونم در شیت ۳۲ مجموع اطلاعات روزانه ۵۸ نوع کالا رو به تفکیک زمان و مکان داشته باشم.آدرس دهی خانه به خانه واسه این همه شیت خیلی سخته.اگر میشه راهنماییم کنید.
    ممنون

  3. سلام یک کویریquri از طریق وب ساختم که الان اعلام میکنه که ادرس رو پیدا نمیکنه کجای اکسل رو باید تنطیم کنم به غیر از پروپرتیس و لینکها چون همه رو چک کردم درست بود در ضمن همین برنامه بدون هیچگونه تغییری روی یک سیستم دیگه با افیس ۲۰۱۳ کار میکنه

  4. با سلام
    دوستان کسی میدونه چطور میتونم مثلا ۱۰ تا عدد بزرگتر بین یکسری داده رو پیدا کنم؟ یا از بین یه سری داده… هرچی عدد بزرگتر از یه عدد خاص هست رو پیدا کنم؟؟؟
    ممنون

  5. سلام دوستان من یک فاکتور فروش دارم با اکسل که خوب کار میکنه فقط مشکل اینجاست که نام ر مشتری رو که فیلتر میکنم در هنگام چاپ چند بار چاپ میشه چون چند مورد خرید کرده و در هر سطر اسمش میاد ایا راهی هست که هر اسمی رو که فیلتر میکنم و در محدوده ای از فیلتر که فقط اون اسم تکرار شده قط یکبار یک جا ان اسم رو کپی کنه تا در فاکتور نیاره؟

  6. آموزش جامع این روش در لینک ذیل آورده شده است.
    http://www.excelengineer.ir/lookup2/

  7. فقط می توانم از این راهنمائی شما تشکر کنم
    و شما را در خواست کنم در طراحی یک برنامه
    به این شکل
    که روزانه یک سری اطلاعات وارد کنم که در آخر جمع خالص بدهد و در پایان ماه گزارش گیری کند
    بابت این همکاری شما حاضرم هزینه هم پرداخت کنم با تشکر از شما
    ۰۹۱۰۰۱۶۱۳۹۴

  8. سلام خسته نباشید … سوال من یک فرم اکسل دارم که در یک ستون اول تاریخ شمسی و ستون دومساعت ورود بار و در ستون سوم تاریخ تخلیه و ستون چهارم ساعت تخلیه نوشته شده … میخوام این ستون ها از هم کم بشه و محدوده زمان تخت تهخلیه بار (به ساعت ) برام در بیاد مثلا ۷۲ ساعت طول کشیده بار تخلیه بشه… ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  9. سلام جناب معتمدی ممنونم از رسیدگی و جواب حضرتعالی
    سوال اول رو مجدد بنویسم : مثلا در یک فایل در حال تایپ هستی مثل ارزاق وقتی لوبیا رو میزنی اگه قبلا زده باشی کلمه لوبیا رو خودش میاره حالا همین کار در شیت دیگری در صورتی که هنوز هیچ چیزی تایپ نکردی به محض تایپ اگر در شیتهای دیگه بود بیاره
    در مورد دوم اگه میشه ماگرو مربوطه رو برام بزارید اگه زحمت نیست
    خاطر نشان کنم در همان جایی که پاسخ داده بودید وارد شدم ولی از من نام و ایمیل میخواست مجدد از همین طریق عمل کردم عذر خواهم .
    متشکرم

    • سلام
      پاسخ سوال اولتون خیر است

      برای سوال دو میتونید با استفاده از فرمول دهی هم این کار را بنید به این صورت که در شیت دوم سلول a1 فرمول ذیل را وارد کنید.
      =sheet1!a1
      و بعد فرمول را برای بقیه اعمال کنید.

  10. سلام. من میخوام اندازه یک سلول خاص رو بدون تغییر کردن بقیه سلولها انجام بدم .
    آیا همچین چیزی میشه؟

    • سلام
      در حالت عادی خیر و شما قادر هستید اندازه یک ستون یا ردیف را تغییر دهید نه یک سلول را ولی شما قادر خواهید بود با استفاده از ابزار merge cell دو سلول را با یکدیگر ادغام نمایید

  11. با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده در محل کارم با فایل های اکسل سروکار دارم که شامل عدد هستند و نیاز به ایجاد یک ماکرو دارم با شرایط زیر :
    ۱ – زمانی که اقدام به جستجو میکنم اگر عدد جستجو شده در اون فایل باشه نشون بده و همزمان اون سلول رو رنگی کنه ( مثلا آبی )
    ۲- اگر به صورت اتفاقی اون عددی که جستجو میکنم دو بار در اون فایل موجود باشه اون دو عدد مشابه رو به یک رنگ دیگه در بیاره (مثلا قرمز )
    با تشکر از سایت مفیدتون

    • سلام
      برای استفاده از ماکرو استفاده از دستورات
      for each
      و
      active region
      میتونی این کار ا انجام بدی ولی بهتره که از دستور findاستفاده کنیدو find all را برای جست و جو بزنی و سلولها انتخاب شده را به رنگ دلخواه در بیاری

  12. سلام
    دوسوال دارم
    ۱- برای اینکه در شیتهای هم تراز و عین هم زدن کلمات تکراری رو خود اکسل بیاره چی رو باید تنظیم کنم
    ۲- ایا در یک شیت در حال کار یک اطلاعات اولیه رو بدیم بعد در یک شیت دیگه هم اینسرت (Insert)کنه و هم اون اطلاعات رو در اون شیت اضافه کنه

    • سلام
      سوال اولتون را متوجه نشدم ولی در جواب سوال دوم باید بگم که این کار با فرمول یک طرفه قابل انجام است (همیشه در یک شیت وارد میکنی درد یگری هم ثبت میشه) و با ماکرو دو طرفه قابل انجام است.

  13. ایول.ممنونم از جواب سریع و خوبتون.واقعا مرسی

  14. سلام.وقت بخیر.من یه فایل اکسل دارم که چندین ستون داره و من میخوام از ستون کد اتوبوس و ساعت شروع تخلف و ستون ساعت پایان تخلف یه گزارش نموداری تهیه کنم که مثلا بیشترین تخلفات صبح بوده یا شب و هر کد چقدر تخلف داشته.یعنی با نمودار نشون بده.این اطلاعاتم حدود دوهزارتا(۲۰۰۰) کد متخلف و یا تکراری هستش توی تاریخ های مختلف.مثلا از اول شهریور ماه ۹۵ تا ۲۵ اسفند ۹۵٫نمودارو که اضافه میکنم فیلدا همه توو هم توو هم میشن و اطلاعات واضح نیستن. و نمیدونم چجوری کنار نمودار اطلاعاتی رو برای واضح تر شدن درک نمودار وارد کنم.
    امکانش هست راهنماییم کنید؟
    ممنون میشم

    • سلام
      پیشنهاد میکنم ابتدا طول روزتون را به ۸ (یا تعداد دیگر) بازه زمانی تقسیم کنید، برای مثال ۸ صبح تا ۱۱ صبح، ۱۱ صبح تا ۲ ظهر و…. سپس با استفاده از تابع countifs مشخص کنید در هر بازه چه تعداد تخلف رخ داده است، سپس نمودار مربوط به تعداد تخلف در هر بازه را به صورت ۸ محور ستونی رسم کنید. (نمودار برای تعیین زمان های پر تخلف)

      برای تعیین تعداد خطاهای هر کد، نمایش ۲۰۰۰ رکورد بر روی نمودار هیچ خروجی مناسبی نمیدهد، بهتر است در این حالت تعداد ۱۰ کد را همزمان بر روی نمودار نمایش دهید و سایر کدها را به صورت اسکورول قرار دهید.

  15. سلام میخواستم از یک سری نمران میانگین بگیرم بدون در نظر گرفتن بزرگترین نمره و کوچکترین نمره فرمول و نحوه محاسبش چطوریه؟ ممنون

    • سلام
      در این خصوص تابعی در اکسل وجود نداره ولی میتونید با استفاده از تعریف میانگین که برابر است با جمع نمرات تقسیم بر تعداد نمرات به صورت دستی این کار را انجام دهید.
      برای مثال اگر داده در ستون ای ثبت شده باشند، فرمول زیر میتواند کمکتان کند.
      =(sum(A:A)-MIN(A:A)-MAX(A:A))/(count(A:A)-2)

  16. سلام من یه فایل اکسل دارم که یکی از ستون هاش یه Drop-down List هست می خوام ستون کناریش هم یه لیست وابسته به ستون قبلیش باشه به طور مثال اگه در ردیف سوم از ستون اول شهر تهران انتخاب شد در ردیف متناظر اون در ستون دوم فقط نام شهرستان های تهران نمایش داده بشه.برای یک ردیف به راحتی میشه این کار رو انجام داد ولی اینکه کل ستون دوم به این صورت بشه راه حلی براش پیدا نکردم خواهش میکنم راهنماییم کنید.باتشکر

    • سلام
      به منظور ساخت لیست وابسته باید لیست استانها را در یک ردیف جدا ثبت کنید و تمامی شهرهای هر استانرا زیر نام استان بنویسید و سپس از قسمت name box سلولهای مربوط به شهرهای هر استان را جداگانه انتخاب کنید وبرای آنها اسم استان را قرار دهید.
      بعد از تکمیل نامگذاری، ستون دوم مد نظرت که میخواهی لیست وابسته را ایجاد کنی، انتخاب نموده و در قسمت data validation حالت list، در قسمت surce، از تابع indirect استفاده نموده و ادرس سلول کناری را به عنوان ورودی آن تابع ثبت کرده .

  17. سلام ، ایا امکان اینکه در اکسل (ماکرو) حلقه بنویسیم که داده را از سلول خاصی بگیره و با شرط اینکه سلول دیگه ای به صفر برسه خاتمه پیدا کنه؟؟؟ (البته این را هم بگم که مابین سلول اول (داده) تا سلولی که میخام به صفر برسه یک عالمه فرمول تو شیت اکسل نوشتم)
    ممنون میشم اگه کمک کنید، واقعا گیرم😞

    • با سلام
      بله، شما میتوانید از دستورات حلقه همچون for,loop و… در ماکرو استفاده کنید، البته صرفا در صورت ادیت کردن آن وگر نه در حالت ضبط ماکرو امکان ایجاد حلقه وجود نداره.

  18. سلام .خسته نباشید
    استادمون ازم خواسته سری فوریه رو با تابع f(x)=x .و xبین ۱ و -۱ باشد در اکسل بسازم
    متاسفانه چیز زیادی درمورد فرمول نویسی در اکسل نمیدونم
    لطفا راهنماییم کنید

  19. سلام
    بنده چند تا worksheet دارم که تو هرکدوم لیستی از شرکتها و مبالغ بدهکاری شون به شرکت ماهست
    میخوام یه لیس تمقایسه ای ماهانه انجام بدم بطوری که مثلا شرکت A در ۱۲ ماه گذشته نوسانات بدهی ش به ما چطور بوده
    ولی از اونجایی که لیست شرکتها تو worksheet ها زیاد و در بعضی از موارد بالا و پایین وبدون ترتیب آورده شده
    چطور میتونم بجای اینکه یکی یکی اسم شرکتها رو چک کنم با فرمولی یا روشی مبالغ مثلا شرکت A رو که مربوط به خودش هست تو ۱۲ماه از worksheet های دیگه استخراج کنم و در مقابل شرکت A قراربدم؟؟؟

    • سلام
      نحوه ثبت اطلاعات به چه صورت است؟
      آیا هر شیت بیان کننده ماه خاصی است یا این که اطلاعات مربوط به ماه بدهی در قسمت ستون در هر شیت آورده شده است؟

  20. باسلام
    ممنون از سایت خوبتون .
    من یک فاکتور فروش درست کردم و میخوام با وارد کردن کد هر محصول در هر ستون مشخصات محصول از قبیل ( نام کالا- مقدار – ابعاد – قیمت واحد – قیمت کل ) که در یک شیت دیگر تهیه کرده ام وارد فاکتور مورد نظر بشه .
    باید از چه تابعی استفاده کرد ؟؟
    ترکیبی باید درست کرد ؟؟
    ممنون میشم اگه یه راهنمایی کامل بکنید و همراه با توضیح فرمولشم برام بنویسید.

    • سلام و روز بخیر، بدین منظور کافیه از تابع VLookup یا از ترکیب توابع Match و INDEX استفاده کنید به گونه ای که کد محصول را در شیت کناری جست و جو کند و در هر بار یکی از ویژگی ها را استخراج نماید.

  21. سلام
    شرمنده چطور میتونم آخرین عدد یک ستون رو در سلول شیت دیگر کپی کنم یعنی به اون سلول ی دستوری وارد کنم که برابر آخرین عدد یک ستون از شیت دیگر بشه؟

    • سلام
      فرض کنید میخواهید اخرین سلول در ستون a در شیتی به نام Data Base را در شیت دیگری پیدا کنید، کافیه از فمول زیر استفاده کنید.
      index(‘data base”!A:A,counta(‘data base’!A:A

  22. ممنون از سایت خوبتون.
    اگر بخواهم در تابع IF شرط بذارم که اعداد زوج باشند چکار باید بکنم؟

    • سلام
      خواهش میکنم
      میتونید از تابع iseven استفاده کنید، این تابع یک ورودی دریافت میکند و مشخص میکند آیا ان ورودی زوج است یا نه و خروجی همواره True یا False است

  23. با سلام
    می خواهم در اکسل یه سری اعداد وارد کنم که اگه عدد تکراری بود از تکراری بودن آن جلوگیری کند مثلا در کل ستون B عدد تکراری نداشته باشیم
    من از فرمول زیر استفاده می کنم اما هر عددی که وارد می کنم پیغام ارور می دهد ممنون می شم راهنمائی کنید
    فرمول:
    COUNTIF(B:B;B1)=1=

    • با سلام
      راه حل درست است ولی ممکن است ورودی دوم فرمولتون غلط باشد، برای ورودی دوم بعد از رفتن ب ه قسمت datavalidation چک کنید ببینید چه سلولی فعال است، (در قسمت name manager) اسم هر سلولی که انجا نوشته شده بود را باید در تابع به عنوان دومین ورودی ثبت کنید.

  24. با سلام و خسته نباشید. ما یه فایل اکسل داریم که یه سری شماره سند داره من مخوام بدونم روشی هست که ما بفهمیم چه شماره ای وارد نشده یا جا افتاده
    با شکر

    • با سلام
      بله، در صورتی که لیست شماره اسناد را ثبت نمایید با استفاده از تابع countif میتونید چک کنید هر کدوم چند بار تکرار شده، طبیعتا اسنادی که تعداد تکرارشون صفر باشد، تکرار نشده اند.

  25. سلام. وقتی در سربرگ Review روی protect sheet کلیک می کنیم و بعضی از سل ها رو قفل می کنیم، در سربرگ Data ، قسمت Sort & filter ، فیلتر(Filter) غیر فعال می شود. آیا راهی وجود دارد که بتوان فیلتر را فعال کرد؟ ممنون میشم اگه کسی راهنمایی کنه

    • سلام
      بله، بعد از کلیک کردن بر روی دستور پروتکت، تیک حالت فیلتر را بزنید این عمل بعد از پروتکت کردن قابل انجام خواهد شد.

  26. سلام. با تشکر از همه عزیزانی که بنده رو در چند سوال قبلی راهنمایی کردند یک مشکل اساسی دیگه مونده که هنوز حل نشده: وقتی در سربرگ Review روی protect sheet کلیک می کنیم و بعضی از سل ها رو قفل می کنیم، در سربرگ Data ، قسمت Sort & filter ، فیلتر(Filter) غیر فعال می شود. آیا راهی وجود دارد که بتوان فیلتر را فعال کرد؟ ممنون میشم اگه کسی راهنمایی کنه

    • سلام
      بله، بعد از کلیک کردن بر روی دستور پروتکت، تیک حالت فیلتر را بزنید این عمل بعد از پروتکت کردن قابل انجام خواهد شد.

  27. سلام…من در محل کارم هر روز اسامی افراد حاضر رو به همراه شماره شناسایی و محل کار وارد میکنم میخواهم به محض نوشتن نام یا نام خانوادگی شماره شناسایی و محل کار در سلول ظاهر شود چکار کنم…ممنون میشم از راهنماییت

  28. سلام وخسته نباشیذ
    تو اکسل ۲۰۱۶ power view در قسمت insert نمی باشد و هر کاری می کنم از قسمت addin نصب نمیشه لطفا راهنماییم کنید
    باتشکر عزیزی

    • سلام
      در اکسل۲۰۱۶ باید از قسمت Add ins، حالت come add ins این افزونه را اضافه نموده و سپس از قسمت file-option-customize ribbon ان را به یکی از تبهای اکسل اضافه نمود.

  29. دوستان عزیز سلام
    من یک فایلی رو برای شیفت های کاری خودم در داروخانه درست کردم که آمار در آمد هامو بصورت روزانه و ماهیانه و سالیانه بهم بده
    حالا همه چی درسته فقط یک مورد رو میخوام انجام بدم که بلد نیستم
    این فایل یک فیلد تاریخ داره که داخلش تاریخ شیفتهامو نوشتم
    حالا میخوام این اکسل خودش برای من بطور خودکار با توجه به تاریخ ها محاسبه کنه که در هر ماه چقد درآمد داشتم و عدد مربوط به درآمد اون ماه رو در شیت دومی که ایجاد کردم بنویسه

    لینک فایلی که ساختم

    https://drive.google.com/open?id=0B-bKbGc8SgygNmIteF9WTVJFMGc

    ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید

    • با توجه به این که تاریخ ورودی میلادی است و تاریخ مد نظر برای گزارش شمسی، ابتدا باید با استفاده از افزونه جلالی این تاریخها را تبدیل به تاریخ شمسی بکنی بعد از تابع Sumifs استفاده نمایید.
      البته بهتون پیشنهاد میکنم برای این گزارش بهتره از Pivot Table استفاده نمایید.

      • دوست عزیز ممنون از راهنماییتون…چون برای ساخت این فایل از اکس ۲۰۱۶ استفاده کردم تاریخها تماما شمسی هست….اما نحوه استفاده از این دستوری که میفرمایید رو بلد نیستم…مجددا میخواستم یاد آوری کنم…هدف من اینه که خود اکسل مخوجه بشه مثلا از ۱ ابان تا ۳۰ ابان من چقد درءمد داشتم و اون رو در فیلد مربوطه بنویسه بدون این که من بخوام بهش بگم که کدوم خانه هارو باهم جمع کنه و فقط بوسیله تاریخ و اتوماتیک وار این کارو انجام بده

  30. سلام من تو اکسل وقتی یک ستون رو حذف میکنم حاشیه کنار ستون مجاور هم حذف میشه(منظورم خطی هست که بین دو ستون مشترکه) مشکل از چیه؟ با تشکر از شما

  31. با سلام
    من یک شیت بانک اطلاعاتی دارم و یک شیت کارتکس و میخام به محض این که در شیت کارتس به محض این که کد مشتری زدم بتمام اطلاعات او رو نمایش دهد هر چند بار که تکرار شده باشد.
    مثلا
    در شیت بانک اطلاعاتی من نام – تاریخ – کد مشتری است
    در شیت کارتکس – میخام به محض این که کد مشتری زدیم هر چند بار در شیت بانک اطلاعاتی وارد کردیم مثلا تاریخ نمایش دهد من با vlookup نوشتم ولی متاسفانه vlookup مشکلی که دارد به محض رسیدن به اولین داده از یک مشتری دیگر پیدا نمکند
    ممنون میشم کمکم کنید یا شماره تماس بدهید تلفنی توضیح بدهم ۰۹۱۷۸۲۵۷۷۱۸

    • یکی از مشکلات وی لوک اپ اینه که همیشه اولین رکورد را پیدا میکنه و برای رفع آن باید از توابع آرایه ای استفاده کرد یا این که تغییرات جزئی در دیتا های اولیه ایجاد نمود به این صورت که دردیتا بیس اصلی در یک ستون دیگر با استفاده از Countif شماره تکرار ان رکورد را بنویسید، برای مثال کالای a اگر سه بار تکرار شده است جلوی اولین تکرار نوشته شود a1 جلوی دومین تکرار نوشته شود a2 و جلوی سومین تکرار نوشته شود a3 و بعد از آن با استفاده از Vlokkup بر روی این ستون جست و جو را انجام دهید.

  32. سلام وقتتون بخیر،
    من یه فایل با ستون های نام کالا، ورودی،خروجی و موجودی
    که ورودی رو منهای خروجی میکنم تا در ورودی نمایش بده
    اما تحلیل این قسمت برام مشکله که میخوام ورودی مثلا ۱۰ تا مقدار بعدی که وارد میشه با ۱۰ تای قبل تو همین سلول جمع بشه و حاصل جمع با کم شدن از خروجی در موجودی نمایش داده بشه چیکار میتونم بکنم؟
    یعنی مقدار قبلی سلول با مقدار جدید جمع بشه و من دستی این جمع و انجام ندم.

    • سلام و روز بخیر
      نوع تعریف شما برای ورودی اشتباه است، در واقع این ستونی که شما الان ادارید جمع ورودی ها و جمع حروجی ها است، پیشنهاد میکنم در شیتی جدا گانه ورودی ها و خروجی ها را ثبت کنید، به این صورت که اگر ۲ عدد کالای A امروز وارد شد در آن شیت بنویسید کالای A دو عدد ورودی (سه ستون نام کالا، تعداد و فرایند و در صورت لزوم تاریخ و سایر اطلاعات) در روز دیگر اگر کالای A 10 عدد وارد شد، در رکورد جدید ثبت نمایید کالای A 10 عدد ورودی و در روز دیگر اگر ۳ عدد از کالای A خارج شد، ثبت نماید کالای A، ۳ عدد خروجی بدین صورت لیست تمامی ورودی ها و وخروجی ها ثبت می شود، سپس در شیتی که قصد دارید گزارش گیری کنید کافی است اسامی کالاها را ثبت نموده و جمع ورودی و خروجی ها را با استفاده از تابع Sumifs محاسبه نمایید.

  33. چه جوری توی سناریو منجر مثلا برای ۳ متغیر که برای هر کدوم یک سری داده وجود داره به صورت خودکار خوذش همه این داده ها رو به ترتیب برای هر متغیر اختصاص بده و سناری های جدید ایجاد کنه

  34. با سلام
    من میخاستم همه ورودی های مربوط به یک سلول اکسل رو در یک ستون دیگر جمع کنم. یعنی به یک سلول متغیر هرچند تا ورودی که وارد شود ورودی های قبلی از بین نرفته و در یک ستون دیگر جمع شوند.
    ممنون میشم اگر پاسخ کاربردی ارایه شود.
    متشکرم

    • با سلام
      سوالتون برایم واضح نیست، منظورتون از ورودی یک سلول چیه؟ پارامترهای ورودی در فرمول ان سلول مد نظر است؟
      اگر ممکنه با یک مثال کامل توضیح بدید منظورتون را.

      • ددر واقع من میخاهم یک فاکتور فروش درست کنم. که در آن مقدار فروخته شده از هر کالا که در یک سلول مشخص وارد می شود. این مقادیر با هر فروش عوض می شوند باید همه شان در یک ستون دیگر به عنوان مقادیر فروخته شده جمع شوند. پس در واقع ورودی های یک سلول تعداد زیادی عدد می باشد که میخاهم این عددها رو در یک ستون دیگر جمع بشه. ممنونم

        • اشتباه شما این است که جمع را به صورت دستی استفاده میکنید، برای جمع کردن میزان فروش یک کالا میتوانی از تابع sumif استفاده کنی که تنها سه ورودی نیاز دارد و با تغییر اسم کالا، حاصل جمع نیز تغییر میکند.
          برای مثال در ستون a اسم کالا و در ستون B میزان فروش آورده شده است؛ تابع sumifs(a:a,”kala a”,B:B به شما جمع فروش از kala a را میدهد.

  35. باسلام و احترامدر اکسل، برای ثابت نگهداشتن سرستونهایی که merge شده چگونه باید عمل کرد؟ وقتی از سربرگ view گزینه freeze row را انتخاب میکنم فقط سطر اول را ثابت نگه میدارد درصورتیکه بعضی از سلولها با سطر دوم merge شده است.                                                                               باتشکر، منتظر راهنمایی شما هستم.

    • با سلام
      سلولی که میخواهید ردیفهای بالای آن و ستونهای قبل از آن ثابت نگهداشته شوند را انتخاب نمایید و از تب view قسمت Freeze حالت Freeze Pane را انتخاب نمایید.

  36. سلام خسته نباشید.میخوام تو یه ستون در اکسل شماره هارو تغییر بدم مثال شماره ١ بشود١۴۵٠ بعد هرچی شماره ٢ هست بشود ١۴۵١ هر چی شماره ٣ هست بشود ١۴۵٢ همینجور به بعد ممنون میشم کمکم کنید

    • سلام
      کافیه درون یک سلول بنویسید ۱۴۵۰، سپس آن سلول را کپی نموده و محدوده اعداد را انتخاب کرده و بعد از راست کلیک کردن، گزینه Paste Spacial را انتخاب کرده و در پنجره باز شده از قسمت دوم حالت add را انتخاب نموده تا به تمامی اعداد مقدار ۱۴۵۰ اضافه شود

  37. سلامیه مشکل با اکسل دارم من میخوام فرمول بزنم;VLOOKUP(D1=طبیعتا بعد از این باید بره به بخش دوم فرمول ( و table array رو بخواد ) ولی نمیرهالبته در مورد تمام فرمول ها همین اوضاع صدق میکنه

    • سلام
      احتمالا شما کاراکتر جدا کننده را اشتباه میزنید، در بعضی از سیستمها با وارد کردن ,، در بعضی دیگر با وارد کردن ; و …. بیانگر جدا کننده ورودیها در اکسل است که نوع جدا کننده را اکسل از مسیر
      control panel-region-aditional seting-list seperator میخواند

  38. سلام دوستان عزیزیه سوال داشتممن یه برنامه ای رو تو VBAرو از اینترنت پیدا کردم که به طور خودکار شیت تولید میکنهفقط میخواستم به این یه قسمت اضافه کنم که بتونه از شیت اول یه چیز مشخص و تو همه شیت ها کپی کنه اگه میشه راهنماییم کنیناین هم همون کد هستشSub addsheet()For i = 2 To 20Dim newsheetSet newsheet = Sheets.Add(After:=Sheets(Worksheets.Count), Count:=1, Type:=xlWorksheet)Sheets(“sheet1”).Select(newsheet.Name = Cells(i, 1Next iEnd Sub

    • سلام
      برای تولید کردن شیت به صورت خودکار، نیاز به vba نیست و کلید میانبر Shift+f11 این کار را برای شما انجام میدهد ولی اگر میخواهید قسمتی از شیت را کپی کنید نیاز به Vba است که کد زیر میتونه کمکتون کنه

      sheets(“name sheet mad nazar”).range(“a1:a10”).copy
      sheets(“name sheet mad nazar”).past

  39. سلام. اگر بخواهيم يك مقدار موجود در يك سلول از يك فايل اكسل به سلول فايل ديگري انتقال داده شود وپس از هر تغيير در سلول اول در سلول دوم نيز ظاهر شود چه فرمولي مي توانيم بنويسيم .با تشكر

  40. محمد اسفندیاری

    سلام . من به تازگی قصد دارم برنامه ای بنویسم برای این کار احتیاج دارم بین اکسل و اکسس که بانک اطلاعاتی من هست یک رابطه خاص برقرار کنم . از اونجا که فکر میکنم شما  به اکسل بسیار وارد هستید فکر کردم از شما کمک بگیرم . هرچی سعی کردم کسی نتونست بهم کمک کنه . اگه ممکنه یک آدرس ایمیل یا ID تلگرام بهم بدین تا بتونم چند سوال ازتون بپرسم . خواهش می کنم آخه بدجور گیرکردم .

  41. سایت خوبیه به عبارتی عالیه

  42. سلام میخواستم با اکسل نسبت هایه مالی رو محاسبه کنم،میشه کمکم کنید

  43. عالی بود موفق باشید

  44. نحوه شماره گذاری صفحات در اکسل ؟؟؟؟

  45. با سلام ببخشید من در اکسل  یک سری اطلاعات به همراه شماره چک و تاریخ مربوطه دارم .میخواستم هر وقت تاریخ هر کدام از چک ها که برسه اکسل پیغام و هشدار بده ممنون میشم اگه کمکم کنید.

    • در حالت عادی محیط اکسل هیچ‌گونه هشداری را به‌صورت پیغام به کاربر نمی‌دهد، مگر اینکه در محیط VBE کدی برای این کار نوشته شود که کد آن بسیار ساده است و در آن از دستور MSGbox برای نمایش پیغام استفاده می‌شود ولی اگر بخواهید در محیط اکسل این کار را انجام دهید، با کاندیشنال فرمتینگ میتوانید از اکسل بخواهید که چک‌هایی که زمان سررسید آن‌ها فرارسیده است را با رنگ دیگری نمایش دهد و یا اینکه با استفاده از فرمول نویسی در قسمتی دیگر چکها را به ترتیب زمان تا سررسید مرتب نماید.

  46. سلام .با تشکر از سایت خوبتون. در دستور vlookup  اگر بخواهیم به مقادیر بعدی دست پیدا کنیم به چه شکل است.توضیحاً اینکه این دستور فقط اولین رکورد جستجو را بر می گرداند.با تشکر. اگر لطف کنید با یک فایل راهنما من را راهنمایی کنید بسیار سپاسگذارم

    • در این حالت تابه lookup و vlookup کارایی خود را از دست می دهند و شما باید از تابع index و smal استفاده کنید آن هم حالت آرایه ای آن به صورت زیر.
      فرض کنید لیست اسامی در ستون a و در محدوده ی a1:a50 وجود داشته باشند و اطلاعات مد نظر شما، در ستون b قرار داشته باشد. حال اگر مقدار چاپ شده در ستون b برای دومین Ali را بخواهید می‌توانید از فرمول زیر استفاده نمایید( لازم به ذکر است که این فرمول از نوع آرایه ای بوده و در انتهای آن به جای Enter، باید دکمه های Ctrl و Shift نگهداشته شوند و سپس Enter را زده )

      index($a$1:$a$50;small(if($a$1:$a$50=”ALI”;small($a$1:$a$50);3);1)

  47. سلاماز کجا میتونم برای فایل اکسلم رمز بزارم؟

    • سلام اگر بخواهید برای کل فایل اکسل رمز قرار دهید باید از مسیر
      File-Info-protect workbook- encrypt with password
      اقدام نمایید و اگر بخواهید فقط برای جلوگیری از تغییرات درون فایلتان رمز قرار دهید، از مسیر زیر اقدام کنید
      Review- protect worksheet

  48. تابعی هست که باهاش بتونم جایگشت های اماری را انجام بدم؟تابع fact را بلدم

    • تابع combin برای محاسبه حالت ترکیب استفاده میشه، برای ترتیبم یه تابع داریم که یادم نیس

      • برای انجام محاسبات احتمالی چهار تابع با نامهای Fact, Combine, CombinA و Permutوجود دارد،
        تابع Fact تنها یک ورودی دریافت می کند و مقدار فاکتوریل آن را حساب می نماید.
        تابع Permut برای محاسب ترتیب m شی از n شی به کار می رود
        تابع Combin برای محاسبه ترکیب m شی از n شی به کار می رود
        و تابع CombinA برای محاسبه ترکیب n-1 از n m-1 شی به کار بوده

  49. سلاممن یک فایل اکسل 2013 دارم که بعضی از ویژگیهاش روی اکسلهای پایین تر عمل نمی‌کند.چه طوری می‌تونم مسکل را رفع کنم.اگر ممکنه در مورد رفع این مشکل توضیح بدید

    • در اکسل 2013 از مسیر زیر می‌توان چک نمود که فایل طراحی شده با نسخه‌های قدیمی اکسل سازگاری دارد یا خیر
       File -> Info -> Check for Issues ->Check Compatibility

  50. سلام

    پنجره VBE دراگ کردم و محکم به سمت راست صفحه زدم .اما احنمالا ضربه شدید بود چون ناپدید شده است الان چند ساعته دنبالش می گردم نمی نونم بهش دسترسی داشته باشم.اگر چه در فهرست پنجره های باز هست اما در اختیار من قرار نمی گیرد.

    با تشکر
    مسعود

    • سلام
      اگر این کار را بر روی خود محیط VBE انجام داده‌اید، یک بار دیگه اکسل را ببندید و باز کنید و با استفاده از Alt+f11 وارد محیط VBE شوید ولی اگر بر روی پنجره‌های باز شده در محیط VBE این کار را انجام دادید از کلیدهای میانبر زیر استفاده نمایید.

      F7 برای آوردن Code Window
      Ctrl + R برای Project Windoe
      Ctrl+G برای Imidaite Window
      F4 برای Properties Window

      لازم به ذکر است که این ویژگی دراگ کردن و زدن به دیواره‌های چپ، راست و بالا مخصوص ویندوز 7 و 8 می‌باشد و در ویندوز XP عمل نخواهد کرد.

  51. سلام
    چطور میتونم فرمت اعداد را بر روی نمودارهام فارسی بکنم؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *