0
09103042505

آدرس دهی نسبی و مطلق

در اکسل برای آدرس دهی سطر و ستون یک سلول، دو حالت آدرس دهی نسبی و مطلق وجود دارد که در حالت پایه آدرس سطر و ستون به صورت نسبی ثبت میشود.

 

آدرس دهی تماما نسبی

در حالت پایه (سطر و ستون نسبی) زمانی که در یک سلول فرمولی ثبت می‌شود و آن فرمول را برای سلول‌های زیرین اعمال می‌کنیم، آدرس‌ها نیز تغییر می‌کند بدین‌صورت که با ثبت فرمول

=۰٫۱*B4

درون سلول C4 و اعمال فرمول برای سلول C5، فرمول به

=۰٫۱*B5

تغییر می‌کند در این مثال نرخ مالیات به‌صورت دستی در فرمول واردشده است و در صورت تغییر نرخ مالیات از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد نیاز است که نرخ مالیات در تمامی سلول‌ها اصلاح شود لذا به‌منظور رفع این مشکل در سلول C1 عدد ۱۰ درصد را به‌عنوان نرخ مالیات وارد می‌کنیم.

سپس به‌جای ثبت فرمول

=۰٫۱*B4

در سلول C4 از فرمول

=C1*B4

استفاده می‌کنیم. اما مشکلی که وجود دارد با اعمال فرمول فوق برای سلول C5، آدرس‌ها نیز تغییر می‌کند و به‌صورت

=C2*B5

درمی‌آید درحالی‌که ما می‌خواهیم در این مثال با اعمال فرمول برای سلول‌های زیرین، آدرس سلول C1 تغییر نکند و ثابت بماند.

 

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌شود، با اعمال فرمول

=C1*B4

برای سلول‌های پایینی، آدرس سلول C1 نیز به همراه آدرس سلول B4 تغییر می‌کند و نتیجه نامطلوب حاصل می‌شود، حال می‌خواهیم با استفاده از آدرس‌دهی مطلق مانع از تغییر آدرس سلول C1 در هنگام اعمال فرمول شویم.

 

مطلق کردن آدرس

در اکسل با استفاده از علامت دلار پشت اسم ستون یا شماره ردیف یا هر دو می‌توان آدرس نسبی را به آدرس مطلق تبدیل کرد، در این مثال با قرار دادن علامت دلار در پشت اسم ستون و شماره ردیف C1 آن را فیکس نموده و آن را در سلول C4 به‌صورت

=$C$1*B4

وارد می‌کنیم. در این حالت با اعمال فرمول برای سلول C5، فرمول فوق به فرمول

=$C$1*B5

تغییر می‌کند که فرمول مطلوب ما است.

 

آدرس دهی ردیف نسبی ستون مطلق

در حقیقت چهار نوع آدرس‌دهی وجود دارد. در حالت عادی آدرس‌دهی C1 (بدون استفاده از علامت $) به‌صورت تماما نسبی می‌باشد. در این حالت اگر فرمول را برای سلول‌های زیرین یا کناری اعمال نماییم، آدرس مرجع به‌صورت C2 یا D2 تغییر خواهد کرد، به‌عبارت‌دیگر دی این حالت اسم ستون و شماره ردیف هر دو آزاد هستند و می‌توانند تغییر کنند، ولی در صورت استفاده کردن علامت دلار در پشت شماره ردیف یا ستون یا هر دو، حالت آدرس‌دهی از نسبی به مطلق تغییر می‌کند.

دلارها درواقع حکم قفل کننده را بازی می‌کنند به این صورت که اگر پشت شماره ستون علامت دلار به‌صورت $C1 قرار گیرد به معنی آن است که حرف C قفل‌شده است و اجازه تبدیل‌شدن به D یا E را ندارد و با اعمال فرمول به سلول‌های سمت راست، به‌هیچ‌وجه تغییر نخواهد کرد ولی در این حالت اگر فرمول را برای سلول‌های زیرین اعمال کنیم، ازآنجایی‌که پشت عدد دو از علامت دلار استفاده‌نشده است، آزادانه تغییر خواهد کرد.

 

آدرس دهی ردیف مطلق ستون نسبی

در  حالت دیگر که به حالت ردیف مطلق، ستون نسبی شناخته می‌شود و با قرار دادن علامت دلار قبل از شماره ردیف به‌صورت C$1 تعریف می‌گردد، با اعمال کردن فرمول برای سلول‌های زیرین سلول مرجع بدون تغییر به‌صورت C$1 باقی می‌ماند درحالی‌که با اعمال کردن فرمول به سلول سمت راست به‌صورت D$1 تغییر خواهد کرد.

 

 

آدرس دهی تماما مطلق

در حالت دیگر که آدرس‌دهی تماما مطلق نام دارد، از علامت دلار در پشت شماره ردیف و شماره ستون به‌صورت $C$1 استفاده می‌شود، در این حالت نام ستون و شماره ردیف هر دو قفل‌شده‌اند و با اعمال فرمول در سلول‌های زیرین یا کنارین، آدرس $C$1 بدون تغییر باقی می‌ماند.

 

 

در تصویر ذیل، چهار حالت آدرس‌دهی آورده شده است که در هر یک از حالت‌ها در یک سلول فرمول =A1 واردشده است و با اعمال کردن فرمول فوق برای سلول‌های کناری و زیرین نتایج نمایش داده‌شده است.

 

 

دیدگاه کاربران
  • رضا 13 دسامبر 2019

    چطور d2a در اکسل از یک آدرس به آدرس دیگر تغییر نکند

    • امید معتمدی 1 ژانویه 2020

      سالام متوجه سوال نشدم

  • Golnaz 22 ژوئن 2019

    عالی بود.سپاس فراوان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.