0
09103042505

آموزش ساخت داشبورد در اکسل

آموزش ساخت داشبورد در اکسل شامل داشبوردهای مدیریتی و پیشرفته.

داشبورد عبارت است از مجموعه عناصر گرافیکی که قادر به پیوستن به منابع متنوع می باشد، یعنی اطلاعات را از بانک های اطلاعاتی موجود در سازمان استخراج کرده و به صورت یکپارچه در یک صفحه، نمایش می دهد.

داشبورد می تواند برای تمامی بخش های سازمان در نظر گرفته شود و به منظور گزارش گرافیکی اطلاعات به‌گونه‌ای که کاربر به‌راحتی بتواند شاخص‌ها و گزارش‌ها مدنظر را در زمان موردنیاز رصد کند استفاده میشود.

روشهای ساخت داشبورد در اکسل

جدا از آنکه چه گزارش‌ها، شاخص‌ها و نمودارهایی باید در داشبورد آورده شود، در اکسل به چهار روش ذیل می‌توان داشبوردهای مدیریتی ایجاد نمود.

  • استفاده از نمودارهای محوری[۱]
  • استفاده از توابع، نمودارها و اشکال
  • استفاده از ماکرو، نمودارها و اشکال
  • استفاده از ابزار Power View

در تمامی روش‌های فوق، اطلاعات در یک بانک اطلاعاتی یا یک شیت از اکسل نگه‌داری می‌شود و سپس با استفاده از یک تکنیک اطلاعات مدنظر گردآوری می‌شود و به‌منظور نمایش گرافیکی آن‌ها از نمودارها استفاده می‌شود.

 

ساخت داشبورد با استفاده از جداول محوری

در سه روش اول، نحوه نمایش اطلاعات یکسان بوده و در تمامی آن‌ها می‌توان از نمودارها، گیج‌ها و ابزارهای کنترلی استفاده نمود و تنها تفاوت آن‌ها نحوه استخراج اطلاعات موردنیاز جهت گزارش دهی از مجموعه اطلاعات خام است که درروش اول از ابزار قدرتمند جداول محوری بدین منظور استفاده می‌شود و بعد از استخراج اطلاعات مدنظر از جدول خام با استفاده از نمودارها، اطلاعات موردنیاز گزارش می‌شود.

ساخت داشبورد با استفاده از توابع

درروش دوم، با به‌کارگیری توابع اطلاعات موردنیاز در هر بخش استخراج‌شده و با استفاده از نمودارها، آن اطلاعات به‌صورت گرافیکی ارائه می‌شود.

سپس می‌توان با استفاده از ابزارهای کنترلر بر داشبورد طراحی‌شده را تکمیل نموده و اطلاعات استخراج‌شده در هر بخش را مدیریت کرد و به کاربر امکان انتخاب حالات مخالف جهت گرفتن گزارش‌ها مختلف بر روی بازه‌های زمانی متفاوت را داد.

ساخت داشبورد با استفاده از VBA

درروش سوم، نحوه ارائه گزارش‌ها دقیقاً مشابه با روش دوم است و تنها تفاوت آن‌ها در استخراج داده‌های موردنیاز از مجموعه داده‌ها است.

در این روش بدین منظور از ماکرو استفاده می‌شود. با توجه به شباهت زیاد بین روش‌های دو و سه، در بسیاری از مواقع کاربر این دو روش را به‌صورت ترکیبی به کار می‌گیرد.

ساخت داشبورد با استفاده از Power View

روش چهارم، که در عین سادگی بسیار کارآمد است، عبارت است از استفاده از ابزار Power View. این ابزار که از اکسل ۲۰۱۳ به بعد قابل‌استفاده است به‌منظور نمایش داده‌ها با استفاده از ابزارهای گرافیکی طراحی‌شده است و کار با آن بسیار ساده و کارآمد است و با استفاده از آن به‌سرعت می‌توان گزارش موردنیاز را در زمان اندک ایجاد نمود، از سوی دیگر انعطاف‌پذیری این روش نسبت به سایر روش‌ها کمتر است و در این روش کاربر از محدودیت بیشتری برخوردار است.

[۱] Pivot Chart

دیدگاه کاربران
  • ابوالفضل شاملو 5 آگوست 2018

    سلام میخواستم بدونم کلاس هم دارید

    • امید معتمدی 7 آگوست 2018

      سلام، بله، ولی تا دو ماه اخیر به علت سفر خارج از کشور، کلاس حضوری نخواهیم داشت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.