0
09103042505

تنظیمات نمودار در اکسل به صورت ساده

بعد از رسم نمودار مطلوب، نوبت به انجام تنظیمات نمودار در اکسل و بهبود ظاهر نمودار می‌رسد.

بدین منظور دو روش استفاده از تنظیمات پیش‌فرض نمودار یا انجام تنظیمات به‌دلخواه (سفارشی‌سازی نمودار) وجود دارد. که در این پست به علت سادگی به بررسی تنظیمات پیش فرض پرداخته شده است.

با انتخاب نمودار، دو تب Design و Format به تب‌های موجود اکسل اضافه می‌شود که انجام تنظیمات پیش‌فرض نمودار از طریق این دو تب انجام می‌گیرد. (با کلیک کردن بر روی یک سلول، این تب‌ها پنهان‌شده و با انتخاب دوباره نمودار، تب‌ها قابل‌مشاهده هستند)

 

تب Design

در شکل ذیل دستورات موجود در تب Design آورده شده است که شامل موارد ذیل می‌باشد:

دستور

کاربرد

 

انتخاب از لیست اجزاء نمودار که کدام جزء بر روی نمودار نمایش داده شود کدام جزء نمایش داده نشود

 

انتخاب از قالب‌های از پییش تعریف شده

 

تغییر قالب رنگی نمودار

 

استفاده از استایل‌ها و ساختارهای ظاهری از پیش آماده

 

جابه‌جا کردن سطر و ستون داده های انتخاب شده برای نمودار

 

باز شدن پنجره Select Data به‌منظور انتخاب، ویرایش یا پاک کردن مجموعه داده‌ها

 

تغییر دادن نوع نمودار

 

جابه‌جا کردن نمودار در یک شیت که در آن تنها یک نمودار نمایش داده می‌شود.

 

Add Chart Element

هر نمودار اجزاء خاص خود را دارد، برای مثال یک نمودار دایره‌ای از اجزاء عنوان نمودار، راهنمای نمودار و لیبل داده‌ها تشکیل‌شده است که کاربر با توجه به نیاز خود می‌تواند حالات مختلفی را برای هر یک انتخاب کند یا به‌طور مشابه، هر نمودار ستونی از اجزاء محورها، عنوان محورها، عنوان نمودار، لیبل داده‌ها، جدول داده‌ها، خطوط خطا، خطوط شبکه، راهنمای نمودار و خط روند تشکیل‌شده است که به‌منظور فعال یا غیرفعال کردن هر یک یا اعمال تغییرات بر روی آن‌ها، باید بر روی نمودار کلیک کرده و از تب Design قسمت Add Chart Element حالت آن جزء را انتخاب کند.

 

برای مثال، اگر در یک نمودار ستونی بخواهیم مقدار عدد هر ستون را در بالای آن مشاهده کنیم، کافی است:

آن نمودار را انتخاب نموده و از تب Design قسمت Add Chart Element گزینه Data Label  را انتخاب کرده و از لیست حالات پیشنهادی آن، حالت Outside End را برگزیده تا لیبل داده‌ها بر روی نمودار به صورت ذیل نمایش داده شود.

 

 

 

Quick Layout

در قسمت Quick Layout از تب Design فهرستی از قالب‌های از پیش تعریف ‌شده وجود دارد که با انتخاب هر یک از آن‌ها، تنظیمات مربوط به آن قالب بر روی نمودار اعمال خواهد شد.

شکل۴‌-۱  انتخاب از Layout های آماده

Change Color

 

از طریق دستور Change Color در تب Insert می‌توان رنگ ستون‌ها را در نمودار ستونی تغییر داده و اگر بیش از یک مجموعه داده داشته باشیم، با استفاده از این دستور، رنگ ستون‌های مربوط به‌تمامی مجموعه‌های داده تغییر خواهد کرد و طیف رنگی انتخاب شده به ترتس=یب بر روی سری داده‌ها اعمال خواهد شد.

 

 

Chart Style

در قسمت Chart Style می‌توان از لیست استایل‌های از پیش طراحی‌شده استفاده نمود و با انتخاب هرکدام از قالب‌ها، تنظیمات آن قالب بر روی نمودار اعمال خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

Switch Row/Column

با استفاده از این دستور جای مقادیر محور افق و محور عمودی تغییر می‌کند در بسیاری از مواقع که در ایجاد نمودار، سطر و ستون برعکس شناسایی می‌شود، کاربرد دارد.

 

Select Data

با استفاده از این دستور پنجره Select Data بازخواهد شد که از طریق آن می‌توان داده‌های نمودار را اصلاح کرد یا محموعه داده جدید برای نمودار انتخاب نمود.

 

Change Chart Type

دستور Change Chart Type در مواقعی استفاده می‌شود که بخواهیم نوع نمودار طراحی‌شده را تغییر دهیم، برای مثال نمودار را از حالت ستونی به حالت دایره‌ای تبدیل کنیم، لذا با انتخاب این دستور درحالی‌که نمودار انتخاب‌شده است، پنجره انتخاب نوع نمودار باز می‌شود و کاربر می‌تواند از لیست نمودارها یکی را برگزیند تا جایگزین نمودار قبلی شود.

 

Move Chart

با استفاده از این دستور و انتخاب حالت New Sheet یک شیت جدید ایجاد می‌شود و نمودار به آن شیت منتقل می‌شود. این شیت که شامل هیچ‌گونه سلولی نمی‌شود به Chart Sheet معروف است و تنها برای نمایش یک نمودار فضا دارد.

 

 

به‌منظور خارج کردن نمودار از این شیت و برگرداندن به حالت قبل، کافی است بر روی نمودار کلیک کرده و از تب Design گزینه Move Chart را انتخاب کرده و در این حالت از پنجره بازشده گزینه Object را برگزیده و در صفحه مقابل، از بین شبت‌ها، شیت مدنظر را انتخاب کرده و تأیید نموده تا نمودار به آن شیت منتقل شود.

دیدگاه کاربران
  • بینام 6 ژانویه 2024

    با سلام
    محور عمودی نمودارم عدد اعشار دارد و بعضی از اعداد دو رقم اعشار هستند و بعضی سه رقم اعشار، چطور میتونم فیکس کنم اعداد رو که یا همه سه رقم بعد از اعشار بشن یا دو رقم بعد از اعشار؟

  • fatima 2 دسامبر 2023

    سلام در مورد رسم نمودار لاین اند مارکر، به ازای هر دیتا یک مارک میزنه، چطور میتونم تعداد مارکر ها رو تغییر بدم؟ مثلا به ازای هر پنج دیتا یک مارک داشته باشم

  • محسن 16 نوامبر 2023

    سلام چطور میتونم برای ۴ تا نمودار که باهم ترکیب شدن خطوط محدوده مشخص کنم مثلا برای دو تا نمودار بین -۰.۰۳۵ تا ۰.۰۳۵ برای دوتا بین ۰.۰۲۲۵ تا منفی ۰.۰۲۲۵
    و اینکه خط میانگین توی نمودار برای yبین ۰ تا ۲۰ روی عدد ۸.۵

  • فرشاد 26 اکتبر 2023

    سلام وقتتون بخیر. ببخشید من تعداد ۷۰۰ داده در دو ستون به صورت عمودی قرار دادم (هر یک از ستون ها ۷۰۰ داده). بعد وقتی میخواهم چارت پیشنهادی را رسم کنم، با یک پنجره ای مواجه می شوم که پیام زیر در آن نوشته شده است:
    Recommendation are not available for the data you selected. To choose a chart type, click all charts
    حتی بعد از این پیام هم تعداد داده ها را خیلی کاهش دادم ولی باز هم چنین پیامی ظاهر می شد.
    دلیل این پیام چی هست و چه راهی وجود داره تا بتونم نمودار این تعداد داده ها رسم کنم؟

    • آنا 17 آوریل 2024

      سلام نمودارهای اکسل من در محور افقی به ثورت پیش فرض عدد هست و چیزی که به عنوان محور افقی میگیرم رو نمایش نمیده. برای رفعش باید چیکار کنم؟

  • سویدا 7 آگوست 2023

    سلام یه منحنی تو اکسل از قبل رسم شده دارم.که چندتا نقطه ی مشخص داره میخوام بالاترین نقسمت منحنی رو با خط یا نقطه یا هرچی مشخص کنم.چطوری باید انجامش بدم؟

  • مژگان 9 جولای 2023

    سلام چطوری میشه روی نمدار میله ای اکسل قسمت عمودی نمدار عدد نیفته بله نام ماه های سال بیفته ,متاسفانه عدد میفته و نام ماه سال میبره پایین نمودار به عنوان جدول راهنما میندازه

  • ثنا 30 مه 2023

    سلام. اگه بخوام فقط اعداد نمودار یکی در میان رنگ متفاوت داشته باشند چکار باید کنم؟

  • زهرا 24 فوریه 2023

    سلام. برای ترسیم منحنی بجز گزینه smooth باید چه تنظیمی انجام داد تا رسم منحنی تقریب داشته باشه. ینی نقاط ازمایش وقتی منحنی رو براش ذسم میکنم اختلاف داره با چیزی ک میخوام ی مقدار…

  • سیما 1 ژانویه 2023

    سلام و خسته نباسید.
    یه نمودار خطی رسم کردم. برای محور افقی باید مقادیر با عنوانهای گروه کنترل(ctrl)، ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ رو می گذاشته اما از ۰ تا ۵/۴ گذاشته. توی گزینه select data هم گزینه edit غیرفعاله. وقتی هم max و min محور رو تغییر میدم کلاً خطوط نمودار حذف میشن! چکار کنم؟

  • ساحل 27 اکتبر 2022

    با سلام .من میخوام در نمودار اکسل ،اعداد محور Xاز راست به چپ باشن. وقتی تنطیمات رو انجام میدم محور Yهم از چپ به راست جابه جا میشه . روی محور دابل کلیک میکنم اما گرینه Cetegories in reverse order رو ندارم که فعال بشه و محور Y بیاد سمت چپ. از قسمت Option هم تنظیمات left to rightرو انجام دادم ولی درست نشد. لطفا راهنمایی کنید

  • Eli 6 مه 2022

    سلام بجای داده ها و اعدادی که در ستون ها وارد کردم بطور پیش فرض تو نمودار اعداد ده تا ده تا پیش رفته چیکار باید کرد؟

    • امید معتمدی 14 نوامبر 2022

      روی محور عمودی دوبار کلیک کنید و از قسمت Axis option گزینه Major را روی عدد مد نظر قرار دهید

  • S.h 9 ژانویه 2022

    سلام چرا اعداد محور عمودی نمودار ۵ تا ۵ تا تقسیم بندی شده؟ اگر بخوایم یک واحدی باشه چجوری تغییر میکنه؟

    • امید معتمدی 14 نوامبر 2022

      روی محور دوبار کلیک کنید، در پنجره باز شده گزینه Axis Option را انتخاب کنید و گزینه Major Interval را روی عدد مد نظر قرار دهید.

  • جواد قاسمی 31 دسامبر 2021

    باسلام خدمت استاد عزیز
    وقتی نموداری از روی جدول پیوت تیبل رسم می کنم و به نمودار فرمت خاصی می دهم از قبیل رنگ و سه بعدی سازی و …
    بعد از آنکه می خواهم آیتمی را در پیوت تیبل فیلتر کنم و یا به هر دلیل دستکاری کوچکی در پیوت انجام دهم ، تمام فرمت بندی من به هم می ریزد و حالت Reset to match style می شود
    می خواستم ببینم راهی هست که این مشکل حل شود
    ممنون استاد

    • امید معتمدی 14 نوامبر 2022

      متاسفانه این یک باگی هست که وجود دارد، پیشنهاد من این است که ابتدا نمودار را برای کل داده ها رسم کنید و سپس فیلتر انجام بدید.

  • رها 27 دسامبر 2021

    سلام
    وقت بخیر
    من هرزمان نمودار میله ای رسم می کنم در نمودار به جای اسامی که در جدول دارم عدد می گذارد چطوری می توانم این مشکل را حل کنم؟ سپاس

    • امید معتمدی 14 نوامبر 2022

      سلام
      ترتیب داده ها خیلی اهمیت دارد شما اسامی را در ستون A وارد کنید و اعداد را در ستون B وارد کنید. (به عبارت دیگر متنها در ستونی قبل از ستون اعداد ثبت شود)

  • صابر 16 دسامبر 2021

    با عرض سلام
    من نمودار گانت چارت نرم افزار کنترل پروژه رو تونستم در اکسل ایجاد کردم ولی می خوام انتهای هر ستون رو به ابتدای ستون بعدی وصل کنم با فلش، چطور میتونم اینکار رو انجام بدم؟

    • امید معتمدی 18 دسامبر 2021

      سلام
      این بسته به نوع رسم نمودار گانت چارتتون داره که ایا با نمودار اکسل این کار را کردید یا سلولها و یا از چه نموداری استفاده کردی

  • رضا 22 آگوست 2021

    درود
    بنده در اکسل هر وقت یه چارتی رو اجرا میکنم کل چارت سفیده، هیچ اماری نداره و البته گزینه های که روی sell هست هم که اعداد رو وارد میکنی که تو جدول بشینه وجود نداره نمیدونم مشکل از کجاست

  • رضا 5 آگوست 2021

    سلام وقت بخیر

    توی سلولهای a1 تا a50 یک ردیف عدد داریم که بعضیهاشون صفر هستن. اگه بخوایم بدون در نظر گرفتن اون صفر ها نمودار خطی رسم کنیم راهی هست؟

    بعنوان مثال اگه ۱۲ تا از عددها صفر باشن نمودار ما با ۳۸ عدد غیر صفر رسم بشه.

    ممنون میشم راهنماییم بفرمایین

  • سعید 22 ژوئن 2021

    سلام وقت بخیر روشی هست که:
    یه نموادر دارم و یک عدد از تقسیم بیشترین عدد از محور y بر ۲ بدست آوردم حالا میخوام اون عدد رو بر محور x عمود کنه و عددش رو بهم بده.

    • امید معتمدی 19 سپتامبر 2021

      اگر تابع نمودار را نداشته باشیم خیر.

  • مهدی 2 مه 2021

    با سلام.دیتاها رو وارد می کتم اما وقتی نمودارو رسم می کنم برخی اعداد رو نمیاره.علتش چیه؟

  • امیر 13 مارس 2021

    با سلام نمودار پارتو چارت رسم نموده ام اما موقعه ای که از لپ تاپ به کامپیوتر منقل می کنم بروی نمودارها این پیغام نمایش داده می شود this chart isn’t available in your version of excel و در صورتی که قبلا بارها این کار را برای سایر نوع نمودارهای انجام داده ام اما چنین مشکلی را نداشته ام لطفا راهنمایی کنید .

    • امید معتمدی 12 مه 2021

      سلام
      این نمودار فقط بر روی اکسل ۲۰۱۹ قابل استفاده است

  • سیما 17 ژانویه 2021

    سلام. چگونه میتوان محور عمودی نمودار را خطدار کرد یعنی جلوی عدد خط افقی هم باشه

  • مهدی 14 ژانویه 2021

    اگر بخواهیم اعداد بر روی یک محور دیده نشوند چگونه در اکسل باید عمل کرد؟

    • امید معتمدی 16 ژانویه 2021

      راه میانبر آن است که محور را انتخاب کنید و رنگ فونت آن را سفید (هم رنگ زمینه) کنید

    • منور 19 ژانویه 2021

      سلام
      میخام میزان تغییرات دو انبار رو تو یک نمودار در اکسل بیارم

  • رضا 29 دسامبر 2020

    با سلام
    در نمودار های ۲dpie , و دونات به چه طریق میشه سایز خود تقسمات را تغییر دارد

    • امید معتمدی 2 ژانویه 2021

      سلام
      روی قسمت دوم دوبار کلید کنید سپس از پنجره باز شده وارد قسمت Option بشوید و مقدار Splite Series By و Value in second plot را تغییر دهید.

  • پژمان 24 دسامبر 2020

    سلام خسته نباشین. بنده یک نمودار لاین دارم که پیشرفت ماهیانه رو نشون میده به صورت صعودی.. حالا اگه بخوام این نمودار از صفر شروع بشه باید چیکار کنم؟! چون ماه اول عدد داره از ماه اول و درصد مثلا ۵ شروع میکنه. من میخوام دقیقا از صفر شروع بشه

    ممنون از شما

    • امید معتمدی 28 دسامبر 2020

      روی محور عمودی دوبار کلیک کنید و در قسمت تنظیمات محور بخش مینی مم را بر روی صفر قرار دهید.

  • علی 3 دسامبر 2020

    باسلام.من دو تاداده دارم برای مثال ۹۰۰،۰۰۰ و ۸۰۰،۰۰۰ ولی روی نمودار فاصله این دو عدد رو خیلی زیاد نشون میده انگار.مثل اینکه این یکی دو برابر اون یکی هست .من میخوام دقت نمودار انقدر بالا باشه این فاصله کم مشخص باشه .

  • علی 3 دسامبر 2020

    باسلام.من دو تاداده دارم برای مثال ۹۰۰،۰۰۰ و ۸۰۰،۰۰۰ ولی روی نمودار فاصله این دو عدد رو خیلی زیاد نشون میده انگار.مثل اینکه این یکی دو برابر اون یکی هست .من میخوام دقت نمودار انقدر بالا باشه این فاصله کم مشخص باشه .

    • امید معتمدی 28 دسامبر 2020

      سلام
      محور عمودری را انخاب کنید (دوبار کلیک کنید) از قسمت Axies Option حالت مینی مم را بر روی صفر قرار دهید.

  • زینب 12 نوامبر 2020

    با سلام و تشکر از زحمات شما. من یک سوال داشتم. میخواهم نموداری در اکسل۲۰۱۹ بکشم که ۵ مرکز را درباره ۶ آیتم بسنجم ولی میخواهم به جای این که در نمودار ستونی هر رنگ نشانگر یک مرکز باشد ، نام مرکز را روی ستون خودش بنویسد ، آیا این موضوع امکان پذیر است؟

    • امید معتمدی 23 نوامبر 2020

      سلام
      با استفاده از دیتا لیبل این کار امکان پذیر است.

  • سعیده 20 اکتبر 2020

    با سلام.
    ممنون از مطالب مفیدی که ارائه نمودید.

    • امید معتمدی 4 نوامبر 2020

      سلام
      خواهش میکنم

  • علیرضا اصغری 12 سپتامبر 2020

    سلام . خسته نباشید می خواهم بالای ستونهای نمودار، حروف انگلیسی که نشان دهنده مقایسات میانگین است وارد کنم چکار کنم

  • Jey 17 آگوست 2020

    سلام و وقت بخیر
    آیا امکان ایجاد خط ثابت هشدار در نموداری که بر اساس پایوت تیبل طراحی شده وجود داره؟

    • امید معتمدی 20 آگوست 2020

      سلام
      بله، میانگین داده ها را در یک ستون ثبت کنید و از ان استفاده کنید

    • امید معتمدی 23 سپتامبر 2020

      سلام
      بله ولی باید یک Measure تعریف کنید که مقدار آن برای تمامی ردیف ها برابر با همان مقدار ثابت مد نظر باشد.

  • امیر 28 جولای 2020

    سلام داده هایم به صورت اعشاری با استفاده از نقطه است و هیچ نموداری کشیده نمی شود و افقی هست

    • امید معتمدی 5 آگوست 2020

      سلام
      این موضوع به تعریف اعشار در سیستم شما بستگی دارد.
      از قسمت Control Panel بخش Region & Language قسمت additional Setting را در قسمت Decimal را کنترل نمایید.

  • Bahare 22 جولای 2020

    باسلام و تشکر از مطالب بسیار خوب شما. برای اضافه کردن ارور بار به نمودار. متوجه شدم که در قسمت Add Chart Element، گزینه Erro bars هست اما غیرفعال است. ممنون میشم بفرمایید چطور ارور بار را اضافه کنم.

    • امید معتمدی 5 آگوست 2020

      سلام
      این ویژگی صرفا روی نمودارهای لاین و ستونی فعال است

  • مینا 12 جولای 2020

    سلام وقت بخیر.
    من میخوام نمودار خطی رسم کنم، داده‌هام تعدادشون زیاد هست و بصورت اعداد اعشاری هستند. هیچ نموداری رسم نمیشه، باکس مربوط به نمودار باز میشه اما هیچ نموداری رسم نمیشه. هرکاری هم کردم درست نشد، چیکار باید بکنم؟

    • امید معتمدی 18 جولای 2020

      احتمال زیاد برای اعشار از اسلش استفاده شده است در حالی که عموما در اکسل از نقطه برای اعشار استفاده می شود، لذا با استفاده از دستور Find تمامی کاراکترهای اسلش را به نقطه تبدیل نمایید.

  • مریم 26 ژوئن 2020

    سلام چطور می توانم نمودار سری زمانی در اکسل را که کوچک است و نمودار ها کاملا روی هم افتاده اند را واضح کنم تا درست خوانا باشد؟

    • امید معتمدی 8 جولای 2020

      سلام
      سوالتون خیلی کلی است و با توجه به شرایط میشه اقدامات متفاوتی انجام داد ولی به طور کلی میتونید مقادیر را در نمودارهای مختلف زیر هم زیر هم بیاورید.

  • رضوان 9 ژوئن 2020

    سلام ببخشید در اکسل ۲۰۱۶ وقتی نمودار رسم میکنم داده های محور x از راست به چپ نوشته میشه اما من میخوام از چپ به راست نوشته بشه چطوری میتونم تغییر بدم؟

    • امید معتمدی 18 ژوئن 2020

      سلام
      بر روی ان محور دوبار کلیک کنید، در پنجره باز شده، گزینه
      Category in reverse orser را انتخاب کنید

  • محمد 3 ژوئن 2020

    سلام.من داخل یک سلول میخواستم یک عدد از ۰ تا صد درصد بزنم .میخام که وقتی عددی داخل ای محدوده می زنم به صورت عمودی اون تا عدد انتخاب شده رنگ بزنه.ممنون میشم از راهنمایتون.

    • امید معتمدی 8 ژوئن 2020

      از دستور کاندیشنال فرمتینگ استفاده کنید

  • نازنین 29 مه 2020

    با سلام و عرض ادب
    بنده سوالی داشتم در مورد رسم نمودار. در واقع این امکان وجود دارد که با داشتن فقط عرض از مبدا و شیب (همینطور مقدار R2) بدون داشتن داده ها بتوان منحنی را رسم کرد؟

    با تشکر

    • امید معتمدی 8 ژوئن 2020

      سلام
      خیر
      باید با در نظر گرفتن این پارامترها نقاط نمودار را درون یابی کنید و بعد نمودار را رسم کنید

      • نازنین 9 ژوئن 2020

        ممنونم

  • مهدی 28 آوریل 2020

    سلام وقت بخیر من میخوام نمودار بجای اینکه از کمترین مقدار ها پایین باشند بالا باشن یعنی هرچی عدد نمودار کم میشه نمودار خطی به سمت بالا حرکت کنه چطور این کار رو انجام بدم ؟

    • امید معتمدی 2 مه 2020

      سلام
      روی محور عمودی دو بار کلیک کن
      در پنجره باز شده در قسمت Axies Option بروید و گزینه Category in reverse order را انتخاب کنید

  • مینا 22 آوریل 2020

    سلام

    یه سوال داشتم ممنون اگر پاسخ بدید
    من توی اکسل میخوام نمودار مساحت بکشم اما به جای اینکه داده ها رو بهم متصل کنه و ناحیه زیرش رنگ بشه داده هام به صورت خطوط مجزا رسم میشن
    باید چیکار کنم؟

  • امید 12 آوریل 2020

    سلام. در نمودار بنده، در محور افقی، یکی درمیان اعداد را از جدول داده ها خوانده و نشان می دهد مثلا برای محور افقی که نشان دهنده ماهها است به صورت فروردین – خرداد- مرداد – و غیره نشان می دهد در حالیکه در جدول دیتا به صورت منظم و درست فروردین- اردیبهشت – خرداد و غیره می باشد. خواهشمند است مرا یاری کنید

    • امید معتمدی 14 آوریل 2020

      این موضوع به علت عرض نمودار شما پیش آمده است، لطفا عرض نمودار را افزایش دهید.

  • مریم 1 آوریل 2020

    مریم
    سلام، وقتتنون بخیر
    من در نمودار اکسلم میخوام که تنها اعداد محور x از بزرگ (سمت چپ) به کوچک (سمت راست) مرتب بشه. وقتی گزینه values in reverse order رو از Axis options میزنم، ترتیب اعداد محور x درست میشه اما محور y من برعکس میشه و از سمت چپ میره سمت راست قرار میگیره، چکار باید کنم تا این اتفاق نیافته؟
    ممنون میشم من رو راهنمایی بفرمایید
    تشکر

    • افشین ۸۴ 5 آگوست 2022

      منم همین درخواست یعنی داده های من طوری هست محور x از ۴۰۰۰ شروع میشه و انتهای محور x صفر میشه

  • احمدی 19 مارس 2020

    سلام من یه منحنی خطی رسم کردم اما محور عمودی و افقی هر دو به صورت یک تا مثلا پنج مرتب میشه و دیتای مورد نظر منو نشون نمیده، چطوری میتونم اعداد محور هارو تغییر بدم؟

    • امید معتمدی 20 مارس 2020

      سلام
      روی یکی از محور ها دوبار کلیک کن
      دز پنجره باز شده، در قسمتaxis option بروید و قسمت maximum را بزارید رویauto همین کار را برای محور دیگر هم انجام بدید

  • لیلا واحدی 25 فوریه 2020

    سلام. من می خوام اعداد محور افقی نمودارم برعکس باشه مثلا ازعدد ۷۰ تا صفر باشه چطوری میتونم اینکارو انجام بدم؟

    • امید معتمدی 4 مارس 2020

      سلام
      روی محور افق دو بار کلیک کنید
      در صفحه ای که باز میشه از قسمت Option گزینه Category in reverse Order را انتخاب کنید.

  • شفیع 23 فوریه 2020

    سلام، در اکسل نموداری رسم کرده ام که فاصله دوتا از داده هام در محور Y خیلی با بقیه زیاده بطوریکه بقسه رو ساپرس کرده، می خواهم نمودار Y را دو بخشی کنم، یعنی اعداد وسط رو که داده ای ندارم حذف کنم. چطور این کار انجام میشه؟

    • امید معتمدی 4 مارس 2020

      این کار امکان پذیر نیست ولی میتوانید مبدا را به جای ۰ به عدد ۱۰۰ یا عدد دیگر تغییر دهید و همینطور ماکزیمم عدد محور y را که هیچ کدام پیشنهاد نمی شود.
      همینطور میتوانید محور y را حذف کنید و با عدد کوچکتری آن داده را نشان بدهید و بعد Data Lable را اصلاح نمایید.

  • فریده 12 ژانویه 2020

    ببخشید من میخوام نشانه آیتم ها را تغییر بدهم. چطور امکان پذیراست؟ یعنی بجای اینکه در چارت دایره ای در پایین کنار هرنوشته مربع های کوچک رنگی گذاشته شود از اعداد استفاده کنم یا نشانه های دیگر

    • امید معتمدی 26 ژانویه 2020

      سلام
      میتونید نشانه ها را حذف کنید و با استفاده از Text Box خودتون متن جدید اضافه کتید.

  • سحر 7 ژانویه 2020

    سلام.خسته نباشید.ببخشید میخوام محورهای افقی وعمودی وقتی اعداد هست خط های کوچک که کنارشون هست نشون داده بشه.اما نمیام.چه کاری باید انجام بدم؟؟

    • امید معتمدی 11 ژانویه 2020

      سلام
      روی محور دوبار کلیک کن
      در پنجره ای که باز میشود از قسمت Oxies Optin، بخش Tick Mark قسمت Major را فعال کنید

  • مهرانی 6 دسامبر 2019

    سلام موقع رسم نمودار در قسمت دیزاین ،چارت استایل غیرفعال هستش.چجوری باید فعالش کنم

  • فرناز 6 دسامبر 2019

    سلام خسته نباشید. عذر میخوام میشه توضیح بدید که چطور میتونم اعداد روی محورها رو ودر کل اعداد بکار برده شده درنمودارهای اکسل رو فارسی کنم؟

    • امید معتمدی 1 ژانویه 2020

      بر روی یکی از اعداد کلیک نموده سپس Ctrl+1 را زده و در صفحه باز شده به قسمت Axies Option بروید
      در ادامه در قسمت Number، حالت Custome را انتخاب کرده و فرمت ذیل را به آ« اضافه نمایید.

      [$-۳۰۰۰۱۰۰]#,##۰

  • داود 4 دسامبر 2019

    سلام و عرض ادب
    چطور میتونم در دو نمودار که در یک چارت قرار دارند فقط مقادیر محور عمودی را جمع کنم و در یک نمودار جدید بگذارم.ینی در مقادیر یکسان محور افقی مقادیر محور عمودی جمع شوند و با همان مقدار افقی یک نمودار جدید را تشکیل بدهند.
    با سپاس

    • امید معتمدی 1 ژانویه 2020

      به انتهای لیست داده هایتان (درون سلولها) یک ردیف اضافه کنید به عنوان جمع کل و مقدار مقابل آن را برابر حاصل جمع سایر مقادیر بگذارید) سپس نمودار را رسم کنید

  • رضا 24 نوامبر 2019

    سلام دکتر معتمدی. وقت بخیر
    در برنامه اکسل و نمودار رسم شده, روی ستون ها مقادیر از پایین به بالا افزایش پیدا میکنند. بنده میخام برعکس این قضیه رو داشته باشم. یعنی صفر مختصات نمودارمن روی ستون ها بالا باشه.

    • امید معتمدی 27 نوامبر 2019

      سلام
      روی محور عمودی دوبار ککلیک کنید (یا آن را سلکت نموده و Ctrl+1 را بزنید)

      در صفحه ی باز شده از قسمت Option، دستور data in reverse order را انتخاب کنید

  • سایه 23 نوامبر 2019

    سلام من تعداد ۲۷ داده برای رسم نمودار دارم محور افقی سال و محور عمودی میزان فروش هریک از ۲۷ کالا را نشان میدهد. سه تا از اعداد میزان فروش در محور عمودی فاصله زیادی از لحاظ عددی با بقیه دارند و باعث میشوند که سایر نمودارها در یک نقطه تجمع کنند و روی هم بیفتند برای حل این مشکل میتوان در اکسل کاری انجام داد؟باتشکر

    • امید معتمدی 27 نوامبر 2019

      سلام
      بهتر است برای آنها یک عدد نزدیک سایر اعداد انتخاب کنی و روی نمایش عدد (Data Lable) مقدار واقعی را نمایش دهی

    • مریم 1 آوریل 2020

      سلام، وقتتنون بخیر
      من در نمودار اکسلم میخوام که تنها اعداد محور x از بزرگ (سمت چپ) به کوچک (سمت راست) مرتب بشه. وقتی گزینه values in reverse order رو از Axis options میزنم، ترتیب اعداد محور x درست میشه اما محور y من برعکس میشه و از سمت چپ میره سمت راست قرار میگیره، چکار باید کنم تا این اتفاق نیافته؟
      ممنون میشم من رو راهنمایی بفرمایید
      تشکر

      • امید معتمدی 8 آوریل 2020

        سلام
        باید د همان قسمت محل محور y را تعیین کنید و به جای نقطه ۰ به ماکزیمم مقدار تعییرش بدید.

      • مهناز 23 آگوست 2021

        ببخشید برای نشانه دار کردن نمودارها در اکسل باید از چه گزینه ای استفاده کنم.

  • فاطمه 17 اکتبر 2019

    سلام.من یه مشکلی تو نمودار اکسلم داشتم. نمودارم محور xاش داده ٣٩٠تا۴٠٠٠هست و محورyاش از ٣٧تا٩٠هست دو ستون داده ها رو که وارد میکنم و بعد نمودار خطی رو انتخاب میکنم یک نقطه روی محور x فقط نشون میده و نمودارش رو نمیکشه و نقطه محور افقی هست.چی کار باید انجام بدم که بتونم نمودارش رو رسم کنم.ممنون میشم راهنماییم کنید

    • امید معتمدی 16 نوامبر 2019

      نوع وارد کردن اطلاعات نمودار خطی شما اشتباه است

  • مهیار 15 اکتبر 2019

    سلام خسته نباشین
    محور افقی نمودارم تاریخ فارسی (به شکل ۱۳۹۸/۰۵/۰۶-۱) هست که عدد یک مربوط به ساعت و مابقیش تاریخه ولی اون رو نشون نمیده و به جاش یه عدد جایگزین میکنه. چطور میتونم همون که نوشته رو بذارم تو محور؟
    ممنونم

    • امید معتمدی 13 نوامبر 2019

      دو حالت ممکن است :
      ۱- ان اعداد به عنوان محور شناخته نشده است و باید روی نمودار راست کلیک نموده و گزینه Edit Data را برگزیده و از سمت راست صفحه باز شده آن اعداد را به نمودار اضافه نمود
      ۲- اندازه لیبل محرو عمودی ات را بزرگتر کنید

  • ابراهیم 12 اکتبر 2019

    سلام. آیا امکان اسموث کردن نمودارها در خود نرم افزار اکسل وجود داره؟ سپاس

    • امید معتمدی 13 نوامبر 2019

      سلام
      روز بخیر
      این یکی از روشهای مغایرت گیری است که حل آن به صورت کامل راه ساده ای هم نیست چون تعداد بیشمار حالت دارد ولی قابل انجام است
      مخصوصا زمانی که ۱ به ۱ بخواهد این اعداد زده شود.
      سعی میکنم آموزش مربوطه را خیلی سریع در سایت قرار دهم

  • مظلومی 7 اکتبر 2019

    سلام من از trend line خطی استفاده می کنم و نمایش فرمول روی نمودار رو برای من به صورت فارسی میاره که هر دفع نرم افزار بسته میشه معادله بهم میخوره!
    چطوری می تونم فونت معادله رو انگلیسی کنم؟

  • راحله 17 سپتامبر 2019

    نمیتونم همچین جیزی پیدا کنم لطفا راهنمایی کنین

  • راحله 17 سپتامبر 2019

    سلام من جدولم فرمول داره ک اگر از مقداری کمتر بشه رنگش عوض میشه و این مقدار ثابت نیس.من میخوام نمودارشم هم همون رنگ بشه.

  • آیلار 10 سپتامبر 2019

    سلام. تو نمودار میخام خط عمودی ظاهر بشه. اعدادش هست. خطش رو میخام. باید چکار کنم؟
    سوال دیگ اینکه میخام بازه اعداد روی نمودارمو خودم تعیین کنم. مثلا ب جای اینک ۱۰ تا۱۰ تابره بالا ۲۰ تا ۲۰ تابشه. باید چکار کنم؟ ممنونم

    • امید معتمدی 7 اکتبر 2019

      اگر منظور از خط عمودی محور است، رروی اعداد مربوطه کلیک کنید و از تب فرمت قسمت لاین، رنگ مد نظر را انتخاب کنید
      دوبار روی همان اعداد کلیک کنید و در صفحه باز شده در قسمت Major عدد ۱۰ را وارد نمایید.

  • صدرالدین 18 آگوست 2019

    سلام من یکسری داده های اعشاری دارم وقتی میخوام نمودار اسکاترش را رسم کنم یک شکل نامربوط میده،ولی وقتی اعدادم را به صورت عدد صحیح میکنم،همون نموداری که انتظارش را دارم میده…حالا من میخوام با داشتن همون اعداد یعنی بدون حذف صدم های آنها نمودارم را رسم کنم…. باید چی کار کنم؟؟ لطفا بهم بگید.

    • امید معتمدی 19 آگوست 2019

      احتمالا برای اعشار شما باید از اسلش (/) استفاده کنید
      در صورت عدم حصول نتیجه مد نظر، از نقطه (.) استفاده نمایید

  • avm 13 آگوست 2019

    با سلام و وقت بخیر
    من یه نمودار میله ای کشیدم و از select data یه نمودار جدید بهش اضافه کردم و از Change Chart Type یکی از ستون ها رو به نمودار scatter تبدیل کردم ولی موقع مشخص کردن x و y نمودار مقدار y بصورت ثابت ۰ باقی میمونه و دادن یه خونه از جدول که توش فرمول if نوشتم مقداردهی نمیشه ممنون میشم راهنماییم کنید

    • امید معتمدی 19 آگوست 2019

      سلام
      لطفا بفرمایید تابع if را به چه صورت استفاده کردید

  • فاطمه 30 جولای 2019

    سلام من نمیتونن نمودا ری که در اکسل کشیدم رو پاک کنم .هرچه قدر از گزینه deletاستفاده میکنم پاک نمیشه

    • امید معتمدی 2 آگوست 2019

      سلام
      روی نمودار راست کلیک نموده و گزینه Cut را انتخاب کنید.
      (در صورت عدم انجام ممکن است شیت پروتکت شده باشد)

  • غزاله 25 جولای 2019

    سلام نمودار من به جای اینکه از چپ به راست طراحی بشه از راست به چپ میوفته یعنی داده های محورy سمت راست قرار میگیره اگه ممکنه کمکم کنین درستش کنم .

    • امید معتمدی 2 آگوست 2019

      روی محور x دوبار کلیک کن و از پنجره باز شده در قسمت Option آن گزینه Category in reverse order را انتخاب کنید

  • Hamed 10 جولای 2019

    سلام چطور میتونم توضیحات پشت نویس به ستون عمودی اضافه کنم یا زیر ردیف افقی چیزی بنویسم؟؟؟

  • آزاد 12 ژوئن 2019

    سلام. چطور میتونم محور افقی رو در شرایطی که مقادیر آن منطق خاصی ندارن ( مثلا ۰٫۰۱, ۰٫۰۲, ۰,۰۵, ۰٫۱, ۰٫۲, ۱, ۲, ۵) تنظیم کنم؟ میخوام همین اعداد روی محور نمایش داده شوند.

  • مجید 5 ژوئن 2019

    سلام. مثلا ۱۰ تا عدد دارم چجوری میتونم نمودار ستونی اونارو به طوری که محور عمودی درصد باشه و افقی بازه ای که خودم تعیین کنم باشه بکشم با اکسل؟؟
    یعنی مثلا محور افقی من بگه ۰ تا ۲ بیست درصد دارم. کنارش ۲ تا ۴ مثلا ۳۰ درصد

    • امید معتمدی 9 ژوئن 2019

      کافیه جای دیگه یه ستون درست کنید که داخل اولین سلولش نوشته باشه ۲-۴ و در سلول بعدی بنویسی ۴-۶ سپس در ستون روبه روی آن بتویسی ۳۰% و ۴۰ درصد و از این محدوده نمودار درست کنی

  • فامه 1 ژوئن 2019

    سلام
    موقع کشیدن نمودار ستونی از گزینه select data داده ها را وارد کردم . اما ستون نمودار ظاهر نشد و محور عمودی داده عجیب و غریب داشت که من وارد نکردم.

    • امید معتمدی 2 ژوئن 2019

      سلام
      داده ها را باید series value وارد کنید

  • مهرا 23 مه 2019

    چگونه می‌توانم جای محور yوxرا جا به جا نمود

    • امید معتمدی 23 مه 2019

      در نمودار Scatter کافی نمودار را انتخاب کنید و از تب Design گزینه Switch Row/Columns را برگزینید

  • شرفی 20 مه 2019

    سلام خسته نباشید
    من نمودار و کشیدم ولی به صورت عمودی شده چطور میتونم درستش کنم اگر امکانش هست زودتر جواب بدین

    • امید معتمدی 20 مه 2019

      سلام
      منظورتون کدم نمودار است و چه چیزی عمودی شده؟

      • شرفی 20 مه 2019

        سلام ممنونم نمودار ها درست شدن فقط علامت دلتا در ریاضی و وقتی میزنم توی اون جایی که میخوام نوشته نمیشه

        • امید معتمدی 23 مه 2019

          خواهش میکنم
          میخواهید کجا بنویسید این علامت را

  • حامد 11 مه 2019

    سلام می خواهم در نمودار چند خط برش (خط افقی افقی) چطور می توان این کار را کرد؟

    • امید معتمدی 13 مه 2019

      سلام
      از تب Design قسمت Chart Element بخش Gride line حالت horizontal را انتخاب کن

  • مینو 5 مه 2019

    سلام
    میخوام داده های نمودارم رو ویرایش کنم اما پنجره اکسل دیگه برام باز نمیشه
    چکار کنم؟

    • امید معتمدی 10 مه 2019

      احتمالا میخواهید این کار را در نرم افزار دیگه ای انجام بدید که راه برگشتی نداره

  • راضیه 28 آوریل 2019

    سلام من با نموداراسکاتر نمودارمو رسم کردم اما سه تا عدد محور عمودی دارم سه تا افقی ولی پیش فرض خود اکسل واسم حدود ۸عدد پایین میزنه و ۸عدد محور عمودی میزنه چکار کنم کم شن تعداد اعداد؟

    • امید معتمدی 29 آوریل 2019

      سلام
      اگر اعداد شما منطق خاصی دارند (فاصله انها از یک دیگر یک مقدار ثابت است) این کار از طریق Axies Option قابل انجام است، در غیر این صورت خیر

    • امید معتمدی 29 آوریل 2019

      البته میتوان محور ها را حذف نموده و به جای آن تکست باکس اضافه نمود

  • یلدا 4 فوریه 2019

    سلام. من میخوام خط نمودار افقی و عمودی من پررنگ بشه مثل محور xy مشخص بشه ولی نتونستم اموزشی دراین باره پیدا کنم ممنون میشم کمک کنین

    • امید معتمدی 11 فوریه 2019

      سلام
      بر روی محور کلیک کنید
      کلید Ctrl+1 را بزنید
      سپس از قسمت color بخش Line، تنظیمات ضخامت width را افزایش دهید

  • mobin 1 ژانویه 2019

    سلام من نموداری طراحی کردم بعد میخام مقیاس اعدادش ۲٫۵ باشه اما وقتی عدد ۲٫۵ رو توی تنظیماتش وارد می کنم درواقع محور مقیاسش درست میشه اما اعدادی که روی محوره درست نمیشه مشکل از کجاس؟

    • امید معتمدی 1 ژانویه 2019

      سلام
      منظور از مقیسا چی هست

  • حیدری 11 دسامبر 2018

    با سلام. من نمودار اکسل رو میکشم ولی تمام اعداد محور y روی صفر میفتد.چکار کنم تا نمودارم درست بشه؟ممنون

    • امید معتمدی 14 دسامبر 2018

      سلام
      متوجه صورت مسئله نشدم، ممکنه تصویر آن را نیز بارگذاری کنید؟

  • علی 8 دسامبر 2018

    با سلام و احترام
    ببخشید من میخام در نمودار scatter محور عمودی را از است به چپ ببرم باید چیکار کنم ؟

    • امید معتمدی 14 دسامبر 2018

      سلام
      بر روی محور افق کلیک کنید،
      کلید ctrl+1 را بزنید
      از قسمت Option در پنجره سمت راست، دیتور Value in reverce order را تیک بزنید

  • آیگین 5 نوامبر 2018

    سلام. ممنون از مطالب اموزندتون. من میخوام برای دو ستون عدد نمودار scatter بکشم و خط رگرسیون اون رو نمایش بدم ولی صفحه لگاریتمی باشه . یعنی گرید لاین به صورت لگاریتمی باشه در صورتی ک اعداد و رگرسیونم خطی هستند . چطور صفحه گریدلاینم لگاریتمی کنم؟

    • امید معتمدی 12 نوامبر 2018

      سلام
      محور عمودی را انتخاب کنید
      کلید Ctrl را نگه داشته و کلید ۱ را زده
      از پنجره باز شده وارد قسمت Axies Option شده و حالت لگاریتمی را انتخاب کنید

  • چشمی 14 ژوئن 2018

    باسلام و احترام

    سپاس فراوان. استفاده کردم..عالی بود.

    • امید معتمدی 10 جولای 2018

      خواهش میکنم

      • حمید 5 مارس 2021

        سلام، توی نمودار نوع xy scatter وقتی از قسمت لاین خطوط نمودار رو ترسیم میکنم،خطوط نمایش داده نمیشه، دلیلش چیه؟

        • امید معتمدی 12 مه 2021

          سلام
          ممکن است اشکال در ورود داده باشد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.