0
09103042505

رسم نمودار راداری (نمودار عنکبوتی)

رسم نمودار راداری در اکسل برای نمایش بیش از دو ویژگی در یک نمودار استفاده می شود.

نمودار راداری برای زمان‌هایی که بخواهیم بیش از دو مؤلفه را به‌طور هم‌زمان نمایش دهیم بهترین گزینه است. برای مثال اگر سه گزینه خرید خانه داشته باشیم، و ۵ معیار تصمیم‌گیری، بعد از کمی کردن معیارها، با استفاده از این نمودار هر معیار را بر روی یک محور نمایش می‌دهیم و به‌سادگی می‌توان سه گزینه خرید را با این نمودار با یکدیگر مقایسه نمود.

 

روش رسم نمودار راداری در اکسل

برای مثال اگر بخواهیم اطلاعات فروش از هر محصول را در نواحی مختلف (چهار ناحیه بازاریابی) نمایش دیهیم، این نمودار میتواند گزینه مناسبی باشد.

بدین منظور می‌بایست لیست محصولات را در یک ستون ثبت نمود، سپس تعداد فروش در هر ناحیه را در مقابل آن محصول به صورت ذیل وارد نمود (در این نمودار بهتر است مقادیر عددی از یک جنس و یک مقیاس باشند، در این مثال مقادیر عددی بر مبنای هزار عدد وارد شده است)

 

 

بعد از انتخاب کل محدوده، از تب Insert بخش نمودارها از گروه نمودارهای Surface or Radar chart یکی از نمودارهای راداری را انتخاب 

نموده تا نمودار راداری مدنظر به‌صورت ذیل نمایش داده شود. (در نوع نمودار راداری انتخاب‌شده، تفاوت زیادی وجود ندارد و به‌راحتی قابل‌تبدیل به یکدیگر هستند)

 

تفسیر نمودار راداری

همان‌طور که مشاهده می‌شود، در این نمودار هر ناحیه در یک محور قرارگرفته شده است و برای هر محصول متناسب با تعداد فروش در آن ناحیه یک نقطه بر روی آن محور رسم شده است، سپس از به هم وصل کردن این نقاط، نمودار مربوط به آن محصول حاصل می‌شود. در این حالت، هر چه یک نقطه مربوط به یک محصول بر روی یک محور از مرکز نمودار دورتر باشد، نشانه فروش بیشتر در آن ناحیه است و هر چه مساحت نمودار یک محصول بیشتر باشد، نشان‌دهنده بیشتر بودن فروش کلی آن مجصول است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.