0
09103042505

محاسبه تاریخ شمسی- جمع درآمدهای بهمن ماه

در عموم گزارشها یکی از پارامترهای اصلی گزارش تاریخ است و همواره محاسبه تاریخ شمسی در گزارشات دشوار است.. برای مثال مدیر مالی باید میزان درامد ماهانه را به مدیریت ارائه نماید. در حالتی که تاریخهای ثبت شده بر اساس تاریخ میلادی باشند، گزارش گیری بسیار آسان است ولی در حالتی که تاریخ ها به صورت شمسی ثبت شده باشد کار کمی دشوار تر میشود که در این قسمت برای این مشکل یک راه کار ساده ارائه شده است.

محاسبه تاریخ شمسی

برای مثال در فایل گزارش زیر میخواهیم مجموع درآمد حاصله در ماه بهمن را محاسبه نماییم، بدین منظور باید از تابع Sumif استفاده شود که دارای سه ورودی محدوده شرط، شرط و محدوده جمع می‌باشد.

اما مشکل اصلی مربوط به نحوه تعریف کردن شرط می باشد، چرا که ماه بهمن شامل ۳۰ روز می‌باشد و نمی‌توان هر ۳۰ روز را در قسمت شرط وارد نمود و از طرف دیگر از آنجایی که تاریخ شمسی برای اکسل شناخته نشده‌ است در حالت عادی نمی‌توان از علائم کوچکتر یا بزرگتر برای تعریف محدوده بهمن ماه استفاده کرد. پس باید نحوه تعریف شرط را تغییر داد. به گونه ای که شرط تمامی سلولهایی که با مقدار  ۹۵/۱۱ شروع می‌شوند را در بر بگیرد.

بدین منظور باید از علامت * به صورت *۹۵/۱۱ استفاده نمود، در واقع عبارت *۹۵/۱۱ بیانگر تمامی تاریخهایی می‌باشد که با مقدار ۹۵/۱۱ شروع شده‌اند و در ادامه هر عبارت یا عددی میتواند آمده باشد.

لذا به منظور محاسبه جمع درآمدها در بهمن ماه، کافی است از فرمول ذیل استفاده کرد.

=SUMIF(A:A,”=95/11*”,D:D)

به همین صورت میتوان جمع درآمد سایر ماهها را به سادگی محاسبه نمود.

دانلود فایل نمونه