0
09103042505

پیدا کردن لیست رکوردهای مربوط به یک تاریخ

به منظور پیدا کردن لیست رکوردهای مشابه مانند پیدا کردن لیست رکوردهای مربوط به یک تاریخ یا پیدا کردن لیست رکوردهای مربوط به یک شخص یا کالا، روشهای متعددی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از فرمول نویسی آرایه ای است.

 

برای مثال در یک دیتا بیس بزرگ مربوط به یک فروشگاه میخواهیم لیست تاریخهایی که از کالای A فروش داشته ایم را استخرج کنیم.(مانند شکل ذیل)

 

روش حل

بدین منظورکافی است مراحل ذیل را انحام داده:

۱- در سلول e2 تا e6 اعداد ۱ تا ۶ را پشت سر هم تایپ نموده.

۲- درون سلول F2 فرمول ذیل را وارد نموده.

=INDEX($A:$A,SMALL(IF($B$2:$B$10=”A”,ROW($B$2:$B$10)),E2))

۳- بعد از وارد کردن فرمول مربوطه، به جای زدن کلید Enter، کلید های Ctrl و Shift را نکه داشته و کلید Enter  را زده (حالت تعریف فرمول آرایه ای)

۴- فرمول ثبت شده درون سلول f2 را برای محدوده سلولهای f2 تا f4 اعمال نموده تا لبست تاریخهای درون این محدوده ثبت شود. (مطابق شکل ذیل)

 

نکته: از آنجایی که کالای A فقط در چهار تاریخ فروش رفته است، در شکل فوق دیده میشود که حاصل تابع در سلول F5 برابر با خطا است، لذا به منظور جلوگیری از نمایش خطا، فرمول فوق را با فرمول ذیل جایگزین میکنیم.

=IFERROR(INDEX($A:$A,SMALL(IF($B$2:$B$10=”A”,ROW($B$2:$B$10)),E2)),””)

 

دانلود فایل

دیدگاه کاربران
  • اتوسا 7 مه 2023

    سلام خسته نباشید
    $۱٠A در اکسل به چه معنایی داره
    ۱۰A$در اکسل
    ۱۰A
    لطفا اگه میشه زود جواب بدین

  • محمد محب زاده 13 آوریل 2020

    سلام
    در این فرمول ترکیب if و and چگونه است
    IFERROR(INDEX($A:$A,SMALL(IF($B$2:$B$10=”A”,ROW($B$2:$B$10)),E2)),””)

    • امید معتمدی 14 آوریل 2020

      این فرمول آرایه ای بوده و باید درون سلول E3 وارد نموده و بعد از ورود، به جای اینتر از کلیدهای CTRL+SHIFT+Enter استفاده نمود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.