هوش تجاری (Business Intelligence) عبارت است از مجموعه اقدامات جهت تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار.
هوش تجاری یکی از جدیـدترین مباحث و روشهای توسعه کسبوکار و تحلیل عملـکرد سازمانها و شرکتها میباشد و از چهار مرحله اصلی تشکیلشده است.
- در مرحله اول، اطلاعات از منابع اطلاعاتی متفاوت درون سازمان و بیرون سازمان جمعآوری میشود.
- در مرحله دوم اصلاحاتی بر رویدادههای جمعآوریشده در مرحله اول صورت میگیرد، در این مرحله که به ترانسفر معروف است، دادهها آماده گزارشگیری میشوند.
- در مرحله سوم با بهکارگیری نمودارها و داشبوردها گزارشها جامعی در ارتباط با سطوح متفاوت سازمانی تهیه میگردد.
- در مرحله چهارم، گزارشها حاصله در اختیار کاربران قرار داده میشود.
در ذهن عموم نرمافزار اکسل بهعنوان یکی از قویترین نرمافزارهای تحلیل اطلاعات و گزارشگیری شناختهشده است. در نسخههای جدید این نرمافزار قابلیتهای همچون ایجاد رابطه میان جداول و ساخت دیتا مدل به آن اضافهشده است که به سازمانها اجازه میدهد بدون سرمایهگذاری بالا، سیستم هوش تجاری را بر روی اطلاعات خود پیاده نمایند. این افزونهها عبارتاند از:
PowerQuery
در فرایند استقرار و پیاده سازی هوش تجاری، PowerQuery بهعنوان ابزاری برای فراخوانی اطلاعات از منابع اطلاعاتی پراکنده در سطح سازمان و خارج از سازمان استفاده میشود.(مرحله ۱ هوش تجاری)
PowerPivot
PowerPivot، یک ابزار قوی جهت فراخوانی اطلاعات و ساخت دیتا مدل و پالایش اولیه اطلاعات است، در حقیقت از این ابزار میتوان میان جداول متفاوت رابطه ایجاد نمود و از تکرار اضافی اطلاعات جلوگیری نمود.(مرحله ۱ و ۲ از مراحل هوش تجاری)
PowerView (آموزش Power View)
PowerView ابزاری جهت ساخت گزارشها بسیار کاربردی میباشد، بهگونهای که سطوح گزارشگیری و قابلیت فیلتر نمودن خودکار بسیار آسان گردیده.(مرحله ۳ از مراحل هوش تجاری)
PowerMap
powerMap یکی دیگر از ابزارهای گزارشگیری جدید در اکسل میباشد که به شما اجازه میدهد با استفاده از اسامی کشورها، طول و عرض جغرافیایی و حتی کد پستی، مقادیر عددی را بر روی یک کره سهبعدی نمایش داده و تحلیل نمایید. (مرحله ۳ از مراحل هوش تجاری)
بهمنظور اجرای مرحله چهارم هوش تجاری یا همان به اشتراکگذاری اطلاعات، میتوان از ابزار شیرپوینت استفاده نمود