0
09103042505

هوش تجاری در اکسل

هوش تجاری (Business Intelligence) عبارت است از مجموعه اقدامات جهت تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار.

هوش تجاری یکی از جدیـدترین مباحث و روش‌های توسعه کسب‌وکار و تحلیل عملـکرد سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌باشد و از چهار مرحله اصلی تشکیل‌شده است.

  • در مرحله اول، اطلاعات از منابع اطلاعاتی متفاوت درون سازمان و بیرون سازمان جمع‌آوری می‌شود.
  • در مرحله دوم اصلاحاتی بر روی‌داده‌های جمع‌آوری‌شده در مرحله اول صورت می‌گیرد، در این مرحله که به ترانسفر معروف است، داده‌ها آماده گزارش‌گیری می‌شوند.
  • در مرحله سوم با به‌کارگیری نمودارها و داشبوردها گزارش‌ها جامعی در ارتباط با سطوح متفاوت سازمانی تهیه می‌گردد.
  • در مرحله چهارم، گزارش‌ها حاصله در اختیار کاربران قرار داده می‌شود.

 

در ذهن عموم نرم‌افزار اکسل به‌عنوان یکی از قوی‌ترین نرم‌افزارهای تحلیل اطلاعات و گزارش‌گیری شناخته‌شده است. در نسخه‌های جدید این نرم‌افزار قابلیت‌های همچون ایجاد رابطه میان جداول و ساخت دیتا مدل به آن اضافه‌شده است که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد بدون سرمایه‌گذاری بالا، سیستم هوش تجاری را بر روی اطلاعات خود پیاده نمایند. این افزونه‌ها عبارت‌اند از:

PowerQuery

در فرایند استقرار و پیاده سازی هوش تجاری، PowerQuery به‌عنوان ابزاری برای فراخوانی اطلاعات از منابع اطلاعاتی پراکنده در سطح سازمان و خارج از سازمان استفاده می‌شود.(مرحله ۱ هوش تجاری)

01-Power Query

 

PowerPivot

PowerPivot، یک ابزار قوی جهت فراخوانی اطلاعات و ساخت دیتا مدل و پالایش اولیه اطلاعات است، در حقیقت از این ابزار می‌توان میان جداول متفاوت رابطه ایجاد نمود و از تکرار اضافی اطلاعات جلوگیری نمود.(مرحله ۱ و ۲ از مراحل هوش تجاری)

01-PowerPivot

PowerView (آموزش Power View)

PowerView ابزاری جهت ساخت گزارش‌ها بسیار کاربردی می‌باشد، به‌گونه‌ای که سطوح گزارش‌گیری و قابلیت فیلتر نمودن خودکار بسیار آسان گردیده.(مرحله ۳ از مراحل هوش تجاری)

01-PowerView

PowerMap

powerMap یکی دیگر از ابزارهای گزارش‌گیری جدید در اکسل می‌باشد که به شما اجازه می‌دهد با استفاده از اسامی کشورها، طول و عرض جغرافیایی و حتی کد پستی، مقادیر عددی را بر روی یک کره سه‌بعدی نمایش داده و تحلیل نمایید. (مرحله ۳ از مراحل هوش تجاری)

01-PowerMap

به‌منظور اجرای مرحله چهارم هوش تجاری یا همان به اشتراک‌گذاری اطلاعات، می‌توان از ابزار شیرپوینت استفاده نمود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.